Ви є тут

Методичне забезпечення професійного відбору у системі трудової підготовки учнів допоміжної школи

Автор: 
Товстоган Володимир Святославович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U002034
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИВЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНО
ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ДЛЯ ВИБОРУ ПРОФІЛІВ НАВЧАННЯ УЧНЯМИ ДОПОМІЖНОЇ ШКОЛИ
2.1. Обґрунтування методики вивчення професійно важливих якостей в учнів
допоміжної школи.
Методика дослідження
Виходячи з розуміння сутності профвідбору в допоміжній школі, наведеного в
першому розділі, його методичному забезпеченню мають слугувати: визначення
критеріїв та стану сформованості професійно важливих якостей за допомогою
відповідних методик, прогнозування успішності опанування професіями та розвитку
недостатньо сформованих професійно важливих якостей.
Зупинимось на дослідженні стану сформованості професійно важливих якостей в
учнів допоміжної школи до оволодіння професією, яке передбачало таку
послідовність:
1. Відбір професіограм на професії, які пропонуються учням, та визначення на їх
основі професійно важливих якостей. Оскільки змістом професійно-трудового
навчання в допоміжній школі є найбільш прості спеціальності, їх елементарний
рівень, тому базою для розробки критеріїв придатності до робочих професій
розумово відсталих слугувало вивчення професіограм саме таких спеціальностей як
муляр, столяр, плиточник-лицювальник, в’язальниця, швачка-мотористка,
квітникар-декоратор.
2. Проведення аналізу вимог усіх відібраних психограм та формування на їх
основі єдиного блоку методик, який забезпечить профвідбір на кожну професію.
3. Формування експериментальних груп (кількість обстежених учнів передбачала
забезпечення нормального характеру розподілу отриманих даних [3]).
4. Розробка математичного апарата опрацювання експерименталь-них даних.
5. Проведення експерименту.
6. Аналіз отриманих даних пролонгованого дослідження.
Вивчення професіограм шести зазначених професій обумовило відбір таких
професійно важливих якостей, як точність диференціювання м’язових зусиль руки
за силою та амплітудою, статична витривалість,координованість рухів,
максимальне м’язове напруження, моторика кисті та пальців рук, окомір,
тактильні й кінестетичні відчуття, кольоросприймання, властивості уваги
(стійкість, концентрація, переключення), сфера збереження інформації
(короткочасна й довготривала, наочно-образна та словесно-логічна, рухова
пам’ять), наочно-образне, логічне та просторове мислення, властивості нервової
системи й темпераменту, як це показано на табл. 2.1.
Відповідно до змісту програм допоміжних шкіл розумово відсталі діти з 5-го
класу розпочинають професійно-трудове навчання. Це стає можливим завдяки тому,
що у процесі навчання в 4-му класі остаточно визначаються індивідуальні
типологічні особливості школярів та з’ясовуються їхні можливості стосовно
оволодіння тією чи іншою професією [160]. Ця обставина слугувала нам основою
для апробації блоку методик із визначення доступності розумово відсталим
робітничих професій на учнях 4-х класів.
Формування блоку методик для вивчення стану сформованості професійно важливих
якостей у четверокласників здійснювалось відповідно до вимог професіограм
відібраних професій. Всього для експериментального дослідження було відібрано
43 бланкових та апаратурних методики, які уможливлювали вивчення 68 показників.
Крім того, відбирались для дослідження тестові методики, які знайшли широке
застосування в профвідборі. Окремі з них були модифіковані до освітніх
можливостей досліджуваних учнів. Основу їх склали розробки Є.П.Ільїна,
Б.О.Федоришина, С.М. Чистякової та ін.
Таблиця 2.1
Розподіл професійно важливих якостей
за професіями
Перелік
професійно важливих
якостей
Робітничі професії
Сто-
Ляр
Му-
ляр
В'яза-льниця
Швачка-мото-ристка
Квітни-кар-де-коратор
Лицю
вальник-
плиточник
Добова біоритміка
обмежень немає
Психомоторика:
точність рухів за силою
точність рухів за амплітудою
максимальне м’язове зусилля
статична витривалість
координація рухів
статичний тремор
моторика кисті та пальців руки
Сенсорно-перцептивна сфера:
окомір лінійний
тактильні відчуття
кінестетичні відчуття
кольоросприймання
Особливості уваги:
стійкість та концентрація
Переключення
Особливості пам'яті:
короткочасна наочно-образна
короткочасна словесно-абстрактна
довготривала наочно-образна
довготривала словесно-абстрактна
рухова
Особливості мислення:
Логічне
наочно-образне
просторове
невербальний інтелект
Емоційно-вольова сфера
здатність до регуляції емоційних станів
Властивості нервової системи:
середній рівень рухомості нервових процесів
низький рівень рухомості нервових процесів
врівноваженість нервових процесів
В основу розробки методики експериментального дослідження було покладено
положення Л.С. Виготського щодо важливості застосування для вивчення розумово
відсталих дітей нестандартизованих, “суб’єктивних” методик, оскільки “спроби
отримати результати досліджень механічним чи математичним шляхом, як у системі
Біне, є хибними”. Головним у науковому дослідженні, на думку вченого, є уміння
експерементатора осмислити отримані дані [35].
Підбір діагностичних методик передбачав їх уніфікованість, тобто
пристосованість до обстеження школярів за багатьма видами професійно-трудового
навчання, забезпечення кількісної інтерпр