РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ
ДИДАКТИЧНИХ УМОВ ОРГАНІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ РОБОТИ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
2.1.Критерії та рівні успішності творчої роботи молодших школярів на уроках
образотворчого мистецтва
Творча робота молодших школярів на уроках образотворчого мистецтва є важливою
ланкою у процесі навчання й виховання дитини, що вміє неординарно мислити і
зберігати відкритість у пізнанні навколишнього світу, виявляти естетичне
ставлення до дійсності й мистецтва, творчу позицію у житті.
З аналізу програми образотворчого мистецтва [180] видно, що всі навчальні і
творчі завдання виконуються на уроках зображення на площині, ліплення та
декоративно-прикладної роботи, а сама вона охоплює три основних розділи:
“Сприймання естетичних явищ у житті і мистецтві”, де вирішуються проблеми
розвитку навичок сприйняття навколишнього світу, вміння виражати своє ставлення
до творів мистецтва, удосконалення знань і уявлень про мистецтво та
ознайомлення з його образною мовою; “Вправи”, до яких відносяться проблеми
розвитку спостережливості, зорової пам’яті, гостроти зору, сприймання кольору,
спритності та гнучкості рук, тактильних та кінестичних відчуттів,
зорово-рухової координації та “Навчально-пізнавальна і творча практична
робота”, в якій виділяються проблеми вивчення основ образотворчого мистецтва та
вміння застосовувати ці знання в процесі творення образу за власним задумом,
розвиток емоційної чутливості, образного мислення і просторових уявлень
[180:118]. Наше дисертаційне дослідження стосується лише останнього і, як на
наш погляд, найголовнішого розділу програми, а також частини уроків, що містять
в собі зображення на площині.
Показовим для цього процесу є визначення певних рівнів, на яких знаходяться
діти у розвитку своїх найкращих якостей, визначення яких неможливе без
кількісної і якісної оцінки початкового рівня успішності творчої роботи.
Початковий рівень успішності творчої роботи молодших школярів є базовим у
окресленні наступних шляхів її ефективної організації на уроках образотворчого
мистецтва, тому рівні успішності творчої роботи визначалися ступенем прояву
специфічних характеристик цього складного утворення.
У ході вивчення практики роботи початкової школи нами були зібрані факти, що
показали недостатню для шкільного навчання обізнаність учнів молодших класів з
використанням нескладних прийомів образотворчого мистецтва, правилами
користування приладами (олівцем, пензлем, гумкою та ін.), неоднаковістю їх
підготовки у галузі образотворчого мистецтва з приходом до школи та нездатність
якнайкращим чином виразити свої почуття на папері у творчій роботі. Цей факт
спонукав нас визначити існуючу проблему, довести її експериментально і
окреслити шляхи для подальшого її усунення.
У зв’язку з цим, нами було проведено констатуючий експеримент на базі шкіл м.
Кривого Рогу Дніпропетровської області, в якому взяли участь 736 учнів 1—3
класів загальноосвітньої школи і 30 вчителів початкових класів.
У процесі констатуючого експерименту були поставлені і вирішувалися наступні
завдання:
визначення правил користування приладами на уроках образотворчого мистецтва
(олівець, пензель, гумка, папір тощо);
визначення рівня обізнаності учнів з найпростішими прийомами малювання
(графічна лінія, штрих, пляма, композиційне розміщення);
виявлення можливостей образної пам’яті, уяви, фантазії у творчій роботі
молодших школярів;
визначення відмінностей самостійного виконання у творчій роботі учнів
початкових класів.
Основними критеріями оцінки успішності творчої роботи молодших школярів на
уроках образотворчого мистецтва ми визначили ті, що були запропоновані Т.Пеня,
а саме:
знаходження адекватних (відповідних) виразно-зображувальних засобів у
відтворенні різних художніх образів у малюнку (точність і виразність передачі
образу);
індивідуальність почерку продуктів дитячої творчості, своєрідність манери
виконання і характеру вираження особистого відношення (оригінальність і
новизна);
відповідність учнівських малюнків елементарним художнім вимогам (грамотність
виконання);
самостійність виконання поставленого завдання як неодмінна умова усякої
творчості [139:10].
З огляду на багатокомпонентність творчої роботи молодших школярів на уроках
образотворчого мистецтва та на основі результатів рейтингової оцінки учнів
молодших класів ми визначили наступні рівні успішності творчої роботи на уроках
образотворчого мистецтва:
низький рівень, що визначався відсутністю прямої відповіді на поставлене
завдання, неправильним, протилежним означеному характерові, використанням
ліній, невмінням учнів заповнювати аркуш паперу, відсутністю навичок малювання
та роботи з інструментарієм;
середній рівень, що свідчив про слабкий розвиток уяви, уявлення і фантазії;
використання засобів зображення, протилежних окресленим, невпевнене володіння
інструментом;
достатній рівень, що характеризувався відповідністю обраних засобів зображення
запропонованим завданням, впевненістю у володінні олівцем, пензлем тощо; вдалим
композиційним розміщенням, чіткістю зображення, доповненням образу фоновими
деталями, що допомагали його розкриттю, вмінням уподібнити себе до змальованого
персонажа;
високий рівень, що визначався чітким дотриманням правил виконання завдання і
відповідністю основним критеріям оцінки зображувальної грамоти, він свідчив про
розвиток операцій співставлення, пошуку аналогій, уподібнення, вміння
трансформувати набутий досвід у образи уяви, уявлення, фантазії у творчій
роботі.
З табл.2.1 видно, що в оцінюванні брали участь
- Київ+380960830922