Ви є тут

Формування у майбутніх учителів умінь і навичок самостійної навчальної роботи у процесі використання нових інформаційних технологій.

Автор: 
Яшанов Сергій Микитович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002472
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Педагогічні умови використання нових інформаційних технологій для формування умінь і навичок самостійної навчальної роботи студентів
§ 2.1. Аналіз нових інформаційних технологій як засобу інтенсифікації процесу формування умінь і навичок самостійної навчальної роботи студентів.
Протягом XX сторіччя у світовій педагогіці робилося чимало спроб "технологізувати" навчальний процес [50,219]. "Освіта є великою галуззю індустрії і тому повинна застосовувати методи масового виробництва. ...В освіті цілком можлива своя "промислова революція". Мабуть тільки таким шляхом вдасться зробити загальну освіту ефективною" [349].
З середини 50-х років розробка питань використання технічних засобів у навчанні зв'язана зі становленням і розвитком програмованого навчання, а також педагогічних технологій[220]. Починаючи з цього часу, можна виділити два напрямки досліджень і практичних розробок: використання ЕОМ у навчанні й "технологічний" підхід до побудови процесу навчання в цілому.
"Нова технологія збереження і обробки інформації зробила революцію в організації розумової праці подібно тому, як винахід двигуна відкрив еру автоматизації праці фізичної", - вважав академік В. М. Глушков [65 с. 10].
У цьому відношенні багато фахівців виділяють останні два десятиліття як етап переходу від традиційних масових засобів інформації, таких як навчальне радіо і телебачення, до "нових інформаційних технологій" - персональних ЕОМ, комп'ютерних банків даних, електронних інформаційних мереж і т.п. Тобто до розробок спрямованих на створення свого роду навчального технічного середовища, чи на застосування технології у навчанні.
"Нові інформаційні технології навчання" (НІТН) в освіті - це комплекс принципово нових навчальних, навчально-методичних матеріалів, технічних і інструментальних засобів обробки, збереження, передачі, відображення інформації у відповідності з закономірностями навчально-виховного процесу, які ефективно впливають на професійну підготовку майбутнього викладача. Тобто засоби НІТН - це синтез сучасних досягнень педагогічної науки і засобів інформаційно-обчислювальної техніки. НІТН реалізують наукові підходи до організації навчально-виховного процесу з метою його оптимізації і підвищення ефективності, а також постійної інтелектуалізації матеріально-технічної бази освітніх установ [71,75,124,157,201,230,317].
До середини 50-х років відноситься поява другої хвилі педагогічної технології - "технології педагогічних методів", тобто технології побудови самого навчального процесу, чи "технології навчання"[342,345]. Цей підхід розповсюджений зараз настільки широко, як і первісне розуміння педагогічної технології (тобто застосування технічних засобів у навчанні). Його суть закладена в ідеї повної керованості роботи будь-якої освітньої установи, і, насамперед, його основної ланки - навчального процесу. За характеристикою Т.Сакамото, педагогічна технологія являє собою впровадження в педагогіку системного способу мислення, який можна інакше назвати "систематизацією освіти" або "систематизацією класного навчання" [351].
При такому підході якість навчання зводиться до його заданої надійності, тобто відтворюваності досягнення заданих цілей. Їхнє змістовне наповнення - особлива проблема, якою займаються багато педагогів усього світу [23,31,340,343,346].
Досягнення нової цільової основи підготовки спеціалістів передбачає активний перехід від "школи пам'яті", до "школи мислення", у якій замість традиційної організації та технології навчання за принципом нагромадження знань і умінь студентами, використовуються нові технології індивідуальної підготовки спеціаліста як творчої особистості.
Нова технологія навчання у вищій школі - це система соціальних, психологічних та дидактичних заходів, які дають якісно нові результати навчально-виховного процесу, що забезпечують високу якість підготовки випускників вищої школи шляхом комплексного включення усіх компонентів навчального процесу: цілей, організації та методики навчання, його гуманізації, тісної педагогічної взаємодії викладачів та студентів. Складовою частиною такої технології є введення нових прийомів самостійної роботи студентів.
Технологічний підхід до навчання ставить метою сконструювати навчальний процес, відправляючись від заданих вихідних установок і однією з головних ланок цього процесу є інформатизація освіти [217]. На наш погляд, нові педагогічні технології, що використовуються у наш час, немислимі без широкого застосування нових інформаційних технологій, насамперед комп'ютерних. Саме нові інформаційні технології дозволяють повною мірою розкрити педагогічні, дидактичні функції цих методів, реалізувати закладені у них потенційні можливості. Відділити одне від іншого неможливо, оскільки тільки широке впровадження нових педагогічних технологій дозволить змінити саму парадигму освіти і тільки нові інформаційні технології дозволять найбільш ефективно реалізувати можливості, закладені в нових педагогічних технологіях.
Досліджуючи проблему використання засобів НІТ в СНР ми встановили також, що поняття "засіб" розуміється у педагогічній та психологічній літературі неоднозначно. В одних випадках під цим розуміють досить широкий клас об'єктів і ним визначають усе те, що стоїть між суб'єктом і продуктом діяльності: матеріальні об'єкти, мова, поняття, а також методи цієї діяльності. (В.Є.Гмурман, Ф.Ф.Корольов, С.Л.Рубінштейн).
Інша група вчених (Ю.К.Бабанський, Л.С.Виготський, Т.І.Ільїна, та ін.) при розгляді цього поняття, ототожнюють засіб з знаряддям діяльності.
Ми підходимо до розуміння поняття "засіб" з позицій, які узгоджуються з трактуванням Т.В.Габай, І.Я.Лернера, Н.Ф.Тализіної, де поняття "засіб" має бути досить вузьким, щоб не відбулось поєднання таких різних реальностей, як акти, які є компонентами деякої діяльності, і об'єкти, які опосередковують вплив суб'єкта на предмети подібних актів діяльності.
Т.В.Габай [52], усі засоби діяльності розділяє на декілька груп.
До першої групи