Ви є тут

Формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі дошкільного закладу.

Автор: 
Молочко Майя Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U002162
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Шляхи підвищення ефективності процесу Формування соціально-психологічного
клімату в педагогічному колективі дошкільного закладу
2.1. Усвідомлення членами педагогічного колективу дошкільного закладу
соціально-психологічного клімату та його оцінка.
Задля аналізу особливостей сприйняття членами педагогічного колективу різних
аспектів соціально-психологічного клімату нами була запропонована анкета
вихователям, відповіді на запитання якої пропонувалось давати у вільній формі.
Опитування було охоплено 230 осіб дошкільних закладів м. Києва. Ми виходили з
того, що самопочуття в колективі окремих його членів залежить не лише від
об’єктивних характеристик колективу (рівень згуртованості,
ціннісно-орієнтаційна єдність, інтенсивність і характер ділових і
міжособистісних взаємин, ступінь конфліктності, стиль керівництва тощо), а й
від суб’єктивного сприйняття і оцінки тих чи інших сторін його життєдіяльності.
Одним із таких інтегрованих суб’єктивних показників можна вважати ступінь
задоволеності діловими і міжособистісними стосунками в колективі. Як відомо,
задоволеність – це той психічний стан людини, який характеризує «рівень
відповідності (або невідповідності) потреб, сподівань, прагнень та настанов
особистості з наслідками її взаємодії з оточенням (природним і соціальним)»
[151, с. 60]. Отож, задоволеність особистості залежить як від її індивідуальних
особливостей і стосується насамперед найбільш значущих сфер її життєдіяльності,
так і можливостей самореалізації в соціальному середовищі. Через це
задоволеність може розглядатися як «суб’єктивна реакція на той
соціально-психологічний клімат, який відображає функціонування організації в
цілому, первинного трудового колективу» [там же]. Задоволеність особи у
колективі дошкільного закладу насамперед є наслідком добрих взаємин між його
членами.
Опитування, результати якого відображено в табл. 2.1, свідчить про те, що
ступінь задоволеності членів педагогічного колективу дошкільного закладу як
діловими, так і міжособистісними стосунками з колегами по роботі досить висока,
хоч в окремих колективах і спостерігались при цьому деякі суттєві відмінності.
Таблиця 2.1
Ступінь задоволеності членів педагогічного колективу
дошкільного закладу взаєминами з колегами по роботі (у%%)
Ступінь задоволеності
Ділові взаємини з членами педколективу
Міжособистісні взаємини з колегами по роботі
Задоволений
89,0 %
89,0 %
Частково
7,1 %
8,7 %
Не задоволений
3,9 %
2,3 %
Як видно з результатів, між ступенем задоволеності діловими і міжособистісними
взаєминами існує тісний взаємозв’язок. При цьому важливо було проаналізувати,
які фактори впливають позитивно, а які негативно на ці взаємини. Так як
колектив дошкільного закладу є перш за все трудовим колективом, ознакою якого є
ділове спрямування, згуртування навколо досягнення ділових цілей, виконання
його членами своїх функціональних обов’язків, нас насамперед цікавили ділові
взаємини між ними. Контент — аналіз відповідей на запитання анкети дав змогу
класифікувати низку чинників, які позитивно чи негативно впливають на ділові
взаємини в педколективі дошкільного закладу освіти.
Як видно з результатів обстеження, позитивний чи негативний характер ділових
взаємин між членами колективу дошкільного закладу детермінований різними
чинниками. Так, коли позитивний вплив на ділові взаємини здійснює переважно
характер міжособистісних взаємин (48,9% відповідей) («взаємодопомога»,
«взаєморозуміння», «взаємоповага», «доброзичлива дружня атмосфера між членами
педколективу» і т. п.), то негативний вплив спричинений переважно
соціально-психологічними властивостями окремих членів педколективу (57,9%)
(«заздрість», «самовпевненість», «комплекс неповноцінності», «неповага до
інших», «нездатність стати на позицію іншого», «корисливість», «відсутність
гнучкості у взаєминах» і т. п.).
Таблиця 2.2
Характер впливу різних чинників на ділові взаємини між членами педагогічного
колективу дошкільного закладу освіти (в %)
Чинники
Позитивний вплив
Негативний вплив
Моральні і індивідуально-психологічні якості членів колективу
18,1 %
57, 9%
Ділові якості членів колективу
11,8 %
10,6 %
Характер міжособистісних взаємин між членами колективу
48,9 %
21,1 %
Організаційно-методичні заходи в дошкільному закладі
17,9 %
5,1 %
Стиль керівництва завідуючого
3,3 %
5,3 %
Несприятливо впливає також і негативний характер міжособистісних взаємин між
членами колективу: «взаємонепорозуміння», «насмішки», «взаємозневага» і т. п.
Низка ж моральних і індивідуально-психологічних якостей членів колективу також
позитивно впливає на характер ділових взаємин між ними («позитивний настрій»,
«толерантність», «доброзичливість», «чесність», «щирість», «комунікабельність»,
«почуття гумору» тощо). Водночас, оптимальні міжособистісні взаємини між
членами педагогічного колективу є більш значимими для протікання ділових
взаємин між ними, навіть порівняно з діловими якостями членів колективу
(«доброзичливе ставлення до роботи», «професіоналізм», «творчий діловий підхід»
і т. п.) і організаційно-методичними заходами, які проводяться в дошкільному
закладі («взаємовідвідування занять», «обговорення проблем виховання»,
«педагогічні ради», «методичні консультації», «ділові ігри» тощо).
Отож, можна гадати, що саме через оптимізацію міжособистісних взаємин у
колективі можна ефективно впливати як на ділові взаємини між його членами, так
і забезпечувати соціально-психологічний клімат у ньому.
Через це цікаво було встановити, що впливає позитивно, а що негативно на
міжособистісні стосунки з колегами по роботі. Задля цього перш за все ми
виясни