Ви є тут

Формування культури міжетнічних відносин у студентів вищих навчальних закладів

Автор: 
Степанов Євген Павлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U003290
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Організаційно-педагогічна система формування культури міжетнічних відносин студентів вищих навчальних закладів 2.1Аналіз стану культури міжетнічних відносин студентів вищих навчальних закладів України.........
90-110 2.2Модель організаційно-педагогічної системи формування культури міжетнічних відносин студентів вищих навчальних закладів...................
110-1432.3Результати експериментального дослідження та їх аналіз............................................................
143-156Висновки за розділом 2 ................................................157-158Загальні висновки .....................................................159-162Список використаних джерел .....................................163-188
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. Важливою складовою духовної культури студентської молоді є культура міжетнічних відносин. У сучасних умовах проблема міжетнічних відносин є передумовою забезпечення державної безпеки, розвитку національної свідомості й самосвідомості, національної гідності і міжкультурної взаємодії. Не випадково до цієї проблеми звертаються вчені різних наукових галузей - філософії, культурології, політології, соціології, психології, педагогіки, етнографії, мовознавства. Слід зауважити, що в останні роки в Україні виникла найновіша галузева соціологія - етносоціологія, "наука, що досліджує параметри соціальної структури народів в етнічному значенні, вагомі явища культури різних етносів, взаємообумовленість змін у культурі, зокрема у мові, побуті, етнічних орієнтаціях, закономірності й особливості міжетнічних стосунків" [101, с. 10].
Ці науки досліджують проблеми культури різних етносів, етнічні орієнтації, закономірності й особливості міжетнічних стосунків, характер взаємодії різних культур, міжкультурні комунікації, особливості міжетнічного спілкування.
Особливої значущості проблема культури міжетнічних відносин набуває в студентському віці, коли йде активний процес вибору цінностей і смисложиттєвих орієнтирів, визначення світоглядних позицій, проектування основного вектору своєї особистісної і професійної спрямованості. Саме в студентські роки наступає період соціальної зрілості, значно актуалізуються питання міжетнічних взаємин, міжетнічної культури спілкування, етнопсихологічних аспектів міжкультурних зв'язків.
Актуальність дослідження цих проблем обумовлена процесами глобалізації життя в сучасному світі, економічними та політичними кризами, інтенсифікацією міжкультурного обміну, прагненням сучасної цивілізації жити в мирі й злагоді. Слід взяти до уваги той факт, що саме студентство являє собою мозаїчну картину національного багатства різних культур, різних етнокультурних традицій і устремлінь, що передбачає високу культуру міжетнічних відносин, прагнення до співпраці, співробітництва. Молодь різних національностей об'єднують загальнолюдські цінності, прагнення до розвитку своїх здібностей і задоволення духовних потреб, реалізації життєвих планів у відповідності до уяви про смисложиттєві цінності.
Україна є багатонаціональною державою, яка піклується про розвиток кожної нації, етнокультури. Протягом усієї історії свого існування вона була осередком міжкультурних зв'язків Заходу і Сходу. У вищих навчальних закладах традиційно навчалися студенти різних національностей із різних країн світу (Києво-Могилянська академія, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Харківський національний університет ім. В. Каразіна, Одеський національний університет ім. І. Мечнікова, Львівський національний університет ім. І. Франка, Чернівецький державний університет ім. В. Стефаника та ін.). Саме ці зв'язки заклали підґрунтя для наукових досліджень міжнаціонального спілкування студентської молоді, досвіду міжкультурного обміну, який може бути технологічно використаним у роботі з різними категоріями населення України.
У педагогічній науці проблема виховання культури міжетнічних відносин була пов'язана із завданнями інтернаціонального, патріотичного виховання, виховання молоді в дусі миру. Проблема міжетнічних відносин знайшла певне відображення у монографічних, дисертаційних дослідженнях, у педагогічній періодиці. Слід наголосити, що в дослідженнях тривалий час превалювали мовознавчий та етнографічний аспекти цієї проблеми. Останнім часом активізувалися культурологічні та етнопсихологічні дослідження питань міжнаціональних взаємин.
Аналіз численних наукових праць з проблеми формування культури міжетнічних відносин свідчить про те, що вона розроблялася у контексті різних наукових галузей. Філософські та культурологічні аспекти розкривалися у дослідженнях В. Ананьїна, Є. Андроса, О. Борусевича, Ю. Бромлея, Г. Гачева, Б. Гершунського, Л. Гумільова, В. Кафарського, І. Кононова, С. Кримського, В. Мандрагелі, Л. Нагорної, С. Пролєєва, М. Степика, А. Шведової.
Загальнопедагогічні та психологічні - Т. Андрущенко, Ю. Арутюняна, А. Бароніна, В. Бизової, Г. Волкова, З. Гасанова, В. Заслуженюка, В. Кукушина, С. Лур'є, Н. Серової, Т. Стефаненко, М. Тайчинова, Г. Філіпчука, М. Чепіль, П. Щербаня.
У дисертаційних дослідженнях науковців України та ближнього зарубіжжя відповідні проблеми розглядалися в аспектах становлення культури міжнаціональних відносин суб'єктів освітнього процесу (В. Абелян, 1998); психології ситуацій міжнаціональної взаємодії (Н. Биструшкіна, 1999); формування культурно-національної орієнтації студентів у педагогічному процесі (Л. Вавилова, 1998); підготовки студентів до виховання в учнів гуманності у сфері міжнаціональних відносин (Є. Васильєв, 1996); дослідження соціологічних проблем етнічних цінностей сучасного студентства (К. Гайсанов, 1997); виховання культури міжнаціонального спілкування учнів середньої професійної школи (В. Комаров, 1996). Методологія, теорія і практика виховання культури міжнаціонального спілкування представлена в докторській дисертації З. Гасанова (2000).
Культурно-історична динаміка проблеми формування культури міжнаціональних відносин