Ви є тут

Педагогічні умови самореалізації особистості старшокласника у позакласній виховній роботі.

Автор: 
Гармаш Світлана Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U004913
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО - ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ПЕРЕВІРКИ УМОВ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ СТАРШОКЛАСНИКА В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ТА ПРОВЕДЕННЯ ПОЗАКЛАСНОЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ 82
2.1. Загальні питання організації і проведення експериментальної роботи 82
2.2 Експериментальна перевірка педагогічних умов самореалізації особистості старшокласника 98
2.2.1 Врахування мотивів необхідності і можливості самореалізації особистості старшокласника в процесі позакласної виховної роботи 104
2.2.2 Залучення особистості до діяльності, адекватної її потребам 128
2.2.3. Включення дітей у рефлексію 148
2.3 Аналіз результатів формуючого експерименту дослідження 156
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2 174
ВИСНОВКИ 176
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 180
ДОДАТКИ 197
В С Т У П

Процес розбудови Української держави, реформування економіки, освіти, сфери духовної культури України вимагає докорінної зміни багатьох ланок суспільного життя, серед яких важливе місце належить пошуку нових підходів до організації освітньо-виховного процесу в навчальних закладах. Основні вимоги до удосконалення процесу виховання людини, спроможній жити і працювати у XXI столітті визначаються Державною національною програмою "Освіта ( Україна XXI століття)", Концепцією національного виховання. Реалізація вказаних у документах завдань потребує розв'язання низки проблем. Серед них особливої уваги заслуговує розвиток особистості, якому сприяє створення умов для її самореалізації у різноманітних видах діяльності.
Потреба в самореалізації - одна з насущних потреб людини. Вона задовольняється в будь-якій діяльності, причому не обов'язково лише в тій, де людина розвиває свої сутнісні сили, стає суб'єктом творчості. Протиріччя між соціальними та індивідуальними властивостями психічної діяльності особистості як індивідуальності ставлять індивіда перед ситуацією вибору шляхів та засобів реалізації свого духовного та фізичного потенціалу. Саме допомога особистості в її самореалізації сприяє підготовці молодих людей до самостійного життя в складних і суперечливих умовах сьогодення, до вибору соціально цінних орієнтирів у навчанні, роботі, спілкуванні, дозвіллі та життєтворчості. Отже, розвиток потреби людини в особистісній самореалізації і зростання психологічних бар'єрів на цьому шляху ставлять досліджувану проблему в ряд актуальних.
Теоретико-методологічні аспекти проблеми самореалізації особистості відбито в дослідженнях зарубіжних психологів А. Маслоу і К. Рождерса, а також у концепціях вітчизняних науковців Л. Когана, В. Муляра, В. Сафіна, Л.Сохань та інших.
У психолого-педагогічних дослідженнях дається аналіз структури процесу самореалізації особистості (самоактуалізації - Л. С. Левченко, О. Ларіна, самопізнання - М.О. Бердяєв, Ю.М. Орлов, саморозвитку - Н.Р. Бітянова, О.А. Кісельова, Л.Н. Коган, С. Маринчак, М.А. Недашковська), умов, що сприяють зростанню сутнісних сил людини (В.І. Андрєєв, С.М. Ковальов, А.І. Кочетов, Л.І. Рувинський та інші). Серед сучасних педагогічних досліджень перевага віддається обґрунтуванню педагогічних умов, які сприяють прояву потенційних можливостей особистості школяра в творчій діяльності (В.М. Алфімов, В.І. Загвязинський, І. П. Іванов, Л.С. Левченко та інші).
Дослідження проблеми самореалізації особистості знайшло відображення у ряді кандидатських дисертацій (Л.І. Антропової, Є.А. Іваненко, Л.С. Левченко, М.І. Ситнікової та інших).
Окреме місце у досліджуваній проблемі займає питання організації виховної роботи в школі з метою формування та розвитку особистісних якостей учня, а саме: індивідуально-творчих ресурсів особистості (Р. Поддубна, В. Полукарпов та ін.), гуманістичних цінностей старшокласників (Г. Жирська, Ж. Омельченко, О. Турянська, Г. Ясекевич та ін.), пізнавальних інтересів учнів (С. Захаров, Л. Калашнікова та ін.).
Проте залишаються недостатньо вивченими умови розвитку потенційних можливостей особистості старшокласника в позакласній виховній роботі, що вимагає спеціальної організації діяльності школярів під час підготовки та проведення виховних заходів.
У процесі вирішення проблеми було виявлено суперечності: а) між потребами в інноваційній організації позакласної виховної роботи як засобу самореалізації особистості школяра та недостатнім теоретичним обґрунтуванням педагогічних умов, які б забезпечили самореалізацію особистості старшокласника в процесі включення його в позакласні виховні заходи; б) між потребою врахування можливостей позакласної виховної роботи для самореалізації особистості дитини та сучасними соціальними умовами, завдяки яким виховна робота відійшла на другий план, її дієвість знизилась; в)між необхідністю організації позакласних виховних заходів, з метою самореалізації особистості учня та недостатньою підготовкою суб'єктів навчально-виховного процесу до їх проведення.
Актуальність обраної проблеми для педагогічної науки, потреба шкільної практики, недостатня розробленість та необхідність подолання виявлених суперечностей зумовили вибір теми дослідження: "Педагогічні умови самореалізації особистості старшокласника у позакласній виховній роботі".
Об'єкт дослідження - процес самореалізації особистості старшокласника.
Предмет дослідження - педагогічні умови самореалізації особистості старшокласника у позакласній виховній роботі.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці педагогічних умов самореалізації особистості старшокласника в позакласній виховній роботі.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні, що самореалізація особистості старшокласника як процес самоствердження власного "Я", найбільш повного самопізнання та саморозвитку забезпечується дотриманням таких умов:
1. Врахування мотивів необхідності і можливості самореалізації особистості старшокласника в процесі позакласної виховної роботи.
2. Залучення особистості до діяльності, адекватної її потребам.