РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ У КУРСАНТІВ
ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ СИСТЕМИ мвс України
естетичного відношення до людини
2.1. Комплексна методика діагностики естетичного відношення до людини.
У процесі експериментальної роботи ми керувалися вимогами, що пред'являються до
організації й проведення педагогічного експерименту [35, 41, 43, 49].
Експериментальне дослідження здійснювалося в Луганській академії внутрішніх
справ МВС України імені 10-річчя незалежності України впродовж 1999-2004
років.
Для дослідно-експериментальної роботи було залучено 420 курсантів (констатуючий
і формуючий експерименти). До складу контрольних груп (КГ) входило 173
курсанти, експериментальних груп (ЕГ) – 247 курсантів.
Проведене експериментальне дослідження складалося з чотирьох етапів:
констатуючого експерименту, в процесі якого був визначений вихідний (стартовий)
рівень сформованості у курсантів естетичного відношення до людини та
проаналізовані можливості навчально-виховного процесу вищих навчальних закладів
системи МВС України стосовно формування у курсантів естетичного відношення до
людини;
формуючого експерименту, у ході якого була реалізована розроблена педагогічна
система формування естетичного відношення до людини у курсантів вищих
навчальних закладів системи МВС України;
контрольного експерименту, який дав можливість визначити рівень сформованості у
курсантів естетичного відношення до людини після проведення спеціальним чином
організованої роботи та зафіксувати динаміку формування естетичного відношення
до людини;
аналізу, узагальнення й інтерпретації отриманих в ході попередніх етапів
експериментального дослідження результатів.
Відповідно до завдань дослідження були з’ясовані потенційні можливості
навчально-виховного процесу вищих навчальних закладів системи МВС України
стосовно формування у курсантів естетичного відношення до людини,
проаналізований традиційний процес навчання курсантів з точки зору формування у
них естетичного відношення до людини та визначений рівень сформованості
естетичного відношення до людини у курсантів вищих навчальних закладів системи
МВС України.
Мета констатуючого експерименту полягала в наступному:
з'ясувати, чи існують потенційні можливості в навчально-виховному процесі вищих
навчальних закладів системи МВС України стосовно формування у курсантів
естетичного відношення до людини;
проаналізувати традиційний процес навчання курсантів вищих навчальних закладів
системи МВС України з точки зору формування у них естетичного відношення до
людини;
визначити рівень сформованості естетичного відношення до людини у курсантів
вищих навчальних закладів системи МВС України.
Констатуючий експеримент у відповідності до його цілей був розділений на три
етапи.
Мета першого етапу полягала в аналізі навчально-виховного процесу вищих
навчальних закладів системи МВС України стосовно наявних у ньому потенційних
можливостей для формування у курсантів естетичного відношення до людини.
На цьому етапі констатуючого експерименту були вивчені навчальні програми з
ряду дисциплін, зокрема, програми з дисциплін „Адміністративна діяльність”,
„Кримінальне право”, „Криміналістика”, „Політологія”, „Соціологія”, „Дізнання”,
„Філософія”, „Юридична деонтологія”, „Релігієзнавство”, „Етика і естетика”,
„Історія вчень про державу і право”, „Професійна етика”, „Етика юриста”,
„Іноземна мова за професійним спрямуванням”.
Аналіз навчальних програм з названих дисциплін показує, що більшість із них
орієнтовані на формування гуманістичного світогляду, уявлення про людину як
суспільну цінність. Зокрема, одне з завдань вивчення дисциплін „Професійна
етика” та „Етика юриста” – це формування у курсантів поваги до людини, її
гідності, прищеплення норм поведінки, що відповідають нормам правового
суспільства. У програмі дисципліни „Конституційне право” передбачене
акцентування вивчення прав і свобод особистості, які мають забезпечувати
правоохоронці в процесі своєї професійної діяльності. Програма цього курсу
побудована з урахуванням того, що всі зусилля держави спрямовані на
забезпечення вільного розвитку особистості, створення таких умов життя, що
відповідають європейських демократичних стандартів.
У курсах дисциплін „Історія України” й „Культурологія” розглядається
трансформація взаємовідносин держави й людини, ролі держави в духовному
розвитку особистості, специфіки духовного розвитку людини в залежності від
соціально-економічних чинників.
Одне із завдань вивчення іноземної мови, відповідно до Програми, - дати
курсантам певні відомості про мову як основу формування загальної культури
професіонала, проте як мета навчання позначений лише розвиток логічного
мислення курсантів. У програмі звертається увага на формування поняття
прекрасного в мові, для чого рекомендується добирати текстовий матеріал, що
відображає загальнолюдські духовні цінності, враховувати при цьому національний
аспект. Крім того, у програмі передбачається інтенсифікація навчання іноземної
мови шляхом застосування різних засобів структурування навчального матеріалу –
укрупнення частин теоретичного цілого й представлення їх у вигляді
узагальнюючих таблиць, групування за контрастом, наскрізне об'єднання. Програма
передбачає також виконання таких творчих завдань, як: творчі виклади з
продовженням, відгуки про твір мистецтва, стаття в газету на морально-етичну
тему, твори.
У цілому аналіз навчальних програм показує, що вони переважно орієнтовані на
формування професійно необхідних знань, умінь, навичок, логічний аналіз і
запам'ятовування інформації, виявлення причинно-наслідкових залежностей
- Київ+380960830922