Ви є тут

Педагогічні умови антиалкогольного виховання старшокласників засобами фізичної культури

Автор: 
Шеремет Ігор Віталійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000054
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Експериментальне дослідження педагогічних умов вдосконалення антиалкогольного виховання старшокласників засобами фізичної культури 93
2.1. Логіка формуючого експерименту 93
2.2. Зміст антиалкогольного виховання старшокласників як система знань про шкідливий вплив алкоголю на організм людини
та її діяльність 97
2.3. Антиалкогольне виховання старшокласників на уроках фізичної культури 113
2.4. Місце позаурочної фізкультурно-спортивної діяльності в антиалкогольному вихованні старшокласників 127
2.5. Індивідуальна антиалкогольна виховна робота в діяльності вчителя фізичної культури 142
2.6. Спільна робота вчителя фізичної культури з батьками з антиалкогольного виховання старшокласників 153
2.7. Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи 160
Висновки до другого розділу 167
ВИСНОВКИ 170
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 175
ДОДАТКИ 204
ВСТУП
Актуальність і рівень дослідженості проблеми. Національна доктрина розвитку освіти в Україні в XXI столітті визначає основні стратегічні напрями її розвитку. Зокрема, одним із пріоритетних завдань середньої освіти є виховання молодої людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. Одним із шляхів, що сприяє збереженню здоров'я підростаючого покоління, доктрина вважає залучення шкільної молоді до занять фізичною культурою, використання різноманітних форм рухової активності та інших засобів фізичного вдосконалення. Інтенсивне використання фізичної культури дасть змогу досягти істотного зниження захворюваності дітей, підлітків та молоді, підвищити рівень профілактичної роботи, спрямувати прагнення до здорового способу життя, зменшити вплив шкідливих звичок на здоров'я дітей та молоді [187].
Така орієнтація на попередження і подолання шкідливих звичок засобами фізкультури не випадкова.
Проблема алкоголізму в юнацькому віці останнім часом стала актуальною в контексті формування здорового способу життя серед учнівської молоді. Актуальність цієї проблеми у молодіжному середовищі зумовлена соціально-економічною ситуацією, що склалася у сучасному суспільстві. Зокрема, істотно розширився ринок алкогольних виробів, відносна легкість придбання зумовлює їх доступність для молоді. Бажання "йти в ногу" з часом стимулює частину молодих людей до використання атрибутів модного і стильного життя, ознакою якого, в уявленні багатьох, є вживання алкогольних напоїв. Цьому сприяє незадовільна організація дозвілля школярів. Одночасно на поширення алкогольних напоїв у молодіжному середовищі певною мірою впливають недоліки у навчально-виховному процесі шкіл, які мають місце у діяльності багатьох із них.
Як наслідок, за даними дослідження В.Оржеховської, 75% дев'ятикласників, 80% десятикласників та 95% одинадцятикласників вживають алкогольні напої [196, 251]. Майже третина опитаних учнів 10-11 класів визнали, що вживають спиртні напої не рідше, ніж раз на тиждень, а 9% - регулярно. За даними правоохоронних органів, кожне шосте правопорушення або злочин, допущені неповнолітніми, скоєні в нетверезому стані [82, 341].
Аналіз наукової літератури з проблеми дослідження засвідчує, що вивчення алкоголізму неповнолітніх здійснюється у таких напрямках: соціальні проблеми алкоголізму підлітків досліджують О. Балакірева, Л. Гриценюк, О. Яременко та інші; медичні аспекти алкоголізму - В. Белюмов, Б. Братусь, С. Гарницький, П. Копит, П. Сидоров, Ф. Углов та інші; психологічну профілактику - Д. Белухін, Н. Дементьева, Д. Колесов, Н. Максимова та інші; педагогічну профілактику цього явища - Л. Анісімова, І. Лисенко, О. Маюров, В. Оржеховська, О. Пилипенко, М. Фіцула та інші. Переважна більшість означених психолого-педагогічних досліджень присвячена проблемам попередження та подолання підліткового алкоголізму. Серед цього масиву наукових досліджень обмаль таких, що присвячені питанням профілактичної роботи в цьому плані зі старшокласниками.
Сутність і зміст фізкультурно-оздоровчої роботи в сучасній загальноосвітній школі інтенсивно досліджується рядом учених (В. Ареф'єв, Г.А. Єдинак, М. Братасюк, Я. Гавриш, О. Дубогай, В. Завацький, А. Цьось, Т. Круцевич та інші), узагальнюються досвідно-емпіричні надбання кращих учителів фізичної культури (С. Демчук, О. Куц, Н. Ковальчук, Л. Мазур, Б. Шиян та ін.). Але недостатньо вивченим залишається такий актуальний аспект стосовно нашої проблеми, як використання засобів фізичної культури в антиалкогольному вихованні старшокласників, формуванні у них здорового способу життя. Цю проблему фрагментарно зачіпають у своїх працях окремі дослідники (О. Алексеєва, Т. Бахмударов, Б. Ведмеденко, О. Куц, С. Савченко, А. Цьось). Попередженню шкідливих звичок у старших підлітків засобами фізичної культури присвячено дисертаційне дослідження А. Турчака. У ньому автор дає теоретичний аналіз проблеми попередження шкідливих звичок у школярів, розкриває стан роботи загальноосвітніх шкіл з попередження їх формування в учнів, теоретично обґрунтовує і експериментально перевіряє педагогічні умови підвищення ефективності роботи шкіл з попередження шкідливих звичок у старших підлітків засобами фізкультури. Цілісного дослідження проблеми антиалкогольного виховання старшокласників засобами фізичної культури в сучасній загальноосвітній школі немає.
Як засвідчує аналіз психолого-педагогічної і методичної літератури, проблема антиалкогольного виховання старшокласників засобами фізичної культури не була предметом спеціального дослідження. Тому залишаються не вивченими педагогічні умови ефективності використання засобів фізичної культури у попередженні і подоланні поширення алкоголізації старшокласників, не визначено ролі вчителя фізичної культури в цьому процесі, не розроблено рекомендацій з удосконалення методики його взаємодії в цій роботі з батьками.
Недостатнє наукове забезпечення практики антиалкогольної виховної роботи негативно позначається на залученні вчителів фізичної культури до роботи з профілактики поширення вживання алкогольних на