Ви є тут

Проблеми економічного виховання в педагогічній спадщині А.С.Макаренка

Автор: 
Мельникова Ольга Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U004857
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ДОСВІД ЕКОНОМІКО - ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ А.С.МАКАРЕНКА 85
2.1 Організація економічного виховання в колонії ім.М.Горького та комуні ім.Ф.Е.Дзержинського 85
2.2 Використання досвіду А.С.Макаренка з економічного виховання в навчальних закладах у ХХ-ХХІ ст. 124
2.3 Перспективи розвитку сучасної школи-господарства на основі економічного виховання А.С.Макаренка 169
Висновки до ІІ розділу 186
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 190
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 195
АРХИВНІ МАТЕРІАЛИ 222
ДОДАТКИ 229
ВСТУП
Соціально-економічні та політичні перетворення, що відбуваються в Україні, створюють умови для реформування системи виховання з урахуванням сучасних тенденцій розвитку суспільства. Одними із пріоритетних завдань, визначених Національною програмою виховання дітей та учнівської молоді в Україні, є забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості відповідно до її інтересів та суспільних вимог, а також формування в неї почуття господаря: господарської відповідальності, підприємливості, ініціативності, свідомого ставлення до життя в умовах ринкових відносин. Більшість державних документів (Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті, Концепція виховання дітей та молоді в національній системі освіти, Концепція економічної освіти в Україні) орієнтують педагогів та громадськість на усвідомлення необхідності використання економічного виховання дітей та підлітків у формуванні гармонійно розвиненої особистості.
У сучасних умовах, коли актуальними є проблеми сирітства, дитячої бездоглядності та безпритульності, особливої уваги освітян вимагають заклади інтернатного типу, їх трансформація у нові форми суспільного виховання, переорієнтація на спеціалізовану, поглиблену підготовку з економічного, технічного та інших напрямів виховання, а також поліпшення організації навчально-виховного процесу в них.
Одним із варіантів розвитку та вдосконалення економічного виховання дітей і молоді у загальноосвітніх навчальних закладах, закладах інтернатного типу є звернення до національного освітньо-виховного досвіду, ґрунтовне вивчення, переосмислення й об'єктивна оцінка якого допоможе впровадженню кращих надбань минулого в сучасну педагогічну теорію і практику. Цінний досвід з цього питання накопичений у педагогічній спадщині А.С.Макаренка, а саме - в діяльності колонії ім. М.Горького та комуни ім.Ф.Е.Дзержинського.
Як відомо, ідеї А.С.Макаренка привернули увагу багатьох педагогів світу, досвід українського педагога використовують у виховних закладах Німеччини, Данії, Китаю, Японії, Угорщини, Польщі, Чехії, США, Ізраїлю, Росії. Внесок педагога-новатора в розробку теорії виховання висвітлено в ряді дисертаційних досліджень, монографіях та статтях. Проте питання економічного виховання дітей в діяльності А.С.Макаренка, як свідчить аналіз наукових праць з педагогіки та економіки, досліджені недостатньо. Окремі елементи економічного виховання у педагогічній та літературній діяльності А.С.Макаренка, не будучи предметом спеціального дослідження, розроблялися такими вченими, як Н.В.Абашкіна [15], М.Ф.Гетьманець [60], І.А.Зязюн [90], С.Г.Карпенчук [104], Е.Г.Костяшкін [123], І.Ф.Кривонос [129], В.В.Кумарін [133, 134], Е.М.Мединський [163], Ф.І.Науменко [176], Б.М.Наумов [177, 178], М.П.Нежинський [182, 183], М.М.Окса [196], Л.Д.Попова [236], В.О.Сухомлинський [265], М.Д.Ярмаченко [317-320] та ін. Чимало нового й оригінального у висвітлення життя й діяльності Антона Семеновича внесли його співробітники і вихованці М.Е.Фере [205], В.М.Терський [273, 274], Є.Пихоцька [226], С.О.Калабалін [97, 98] Є.О.Ройтенберг [242] і багато інші.
Деякі показники ефективності діяльності вихованців у колонії ім. М.Горького та в комуні ім.Ф.Е.Дзержинського розглядалися в літературі, яка торкалася питання трудового виховання у педагогічній спадщині А.С.Макаренка. Аналізом питань дитячої продуктивної праці у виховній системі А.С.Макаренка займалися Т.К.Ахаян [30], Р.М.Бескина [34], М.Д.Виноградова [34, 51, 52,], Л.Ю.Гордин [63], В.Ф.Моргун [168], М.П.Павлова [205], А.Г.Тер-Гевондян [271, 272], А.А.Фролов [287, 288]. Зокрема, А.Фролов відзначив, що А.С.Макаренко першим приступив до педагогічно обґрунтованого і комплексного вирішення виробничих, господарсько-фінансових і організаційних питань діяльності колективу навчально-виховного закладу. У Німеччині Г.Хіліг[43, 247, 260, 290] видав цілу серію архівних матеріалів з діяльності колонії ім. М.Горького та комуни ім.Ф.Е.Дзержинського.
Сучасні педагоги, досліджуючи проблеми економічної освіти та економічного виховання, відзначають роль А.С.Макаренка та його закладів у формуванні педагогічних засад економічного виховання. Так, О.М.Собчук [256] вважає, що педагог надавав великого значення економічній підготовці й соціально-економічному спрямуванню виховання підростаючого покоління. І.Ф.Прокопенко [237, 313] підкреслює, що в житті та діяльності колективів, у яких працював А.С.Макаренко, важливе місце займали питання ощадливого ставлення до матеріальних цінностей: одягу, взуття, предметів праці і побуту, усього майна і грошей, що є важливим для формування в дітей основ економного ставлення до матеріальних цінностей. І.О.Смoлюк [254] звертає увагу на те, що А.С.Макаренко визначив мету та головні педагогічні завдання господарського виховання. Н.Г.Грама [64] зазначає, що А.С.Макаренко пропагував виділення самої дійсності у вигляді потужного чинника економічного виховання, в якому поєднувалися праця, оплата праці, набування комплексних навичок.
Аналіз наукових джерел, присвячених педагогічній діяльності А.С.Макаренка, приводить до висновку, що поза увагою дослідників залишилися питання економічного виховання в педагогічній системі видатного педагога, хоч А.С.Макаренко виявився одним із фундаторів теорії та практики економічного виховання. Це й зумовило актуальність обраної нами теми дисертаційного дослідження: "Проблеми економічного виховання в педагогічній спадщині А.С.Макаренка".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження ви