Ви є тут

Комплексний механізм зміцнення конкурентних позицій місцевих товаровиробників (на прикладі мясо- та молокопереробних підприємств Криворіжжя)

Автор: 
Щербатюк Олена Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U001681
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДІАГНОСТИКА РИНКУ М’ЯСО-МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ ТА ІДЕНТИФІКАЦІЯ КОКНУРЕНТНИХ
ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Аналітична оцінка стану ринку м’ясо- молочних продуктів
Розгляд ринку продовольчих товарів, зокрема, м’ясо-молочної продукції у різних
географічних масштабах дає можливість визначення сутності, структури,
характеристик, тенденцій, перспектив розвитку та виділення особливостей стану
ринків національного та локального рівня.
Сьогодні національний ринок м’ясо-молочної продукції представлений 90 - 100
відносно крупними підприємствами – ярко вираженими і стабільними лідерами
галузі, а також великою кількістю невеликих заводів у складі підприємств
місцевої харчової промисловості. Всього, за даними Держкомстату, в Україні
більше 4000 підприємств, що випускають м’ясо-молочну продукцію (табл. 2.1) [19,
20, 21, 22].
На основі табличних даних, а також за даними Держкомстату України [18, 19, 20,
21, 22, 122, 124, ін.], основними характеристиками стану конкуренції на
національному ринку м’ясо-молочних продуктів є наступні:
1. Лідери галузі є ярко вираженими, їх склад та ранг за обсягами випуску
продукції стабільні;
2. Має місце значний рівень нерівномірності розподілу ринкових часток та
високий ступінь ринкової концентрації;
3. Процес укрупнення підприємств та витіснення із ринку дрібних операторів –
виробників триває. Збільшенню рівня ринкової концентрації сприяють
багаточисельні проблеми функціонування підприємств – виробників, що діють у
регіональному масштабі. Із них особливими ринкові оператори та спеціалісти [18,
19, 20, 21, 22, 53, 124, ін.] вважають наступні: нестача сировини, особливо
високої якості, спроби регулювання закупівельних цін на
Таблиця 2.1
Кількість вітчизняних виробників м’ясо-молочної продукції та склад ринкових
лідерів
Вид продукції
2000
2001
2002
Лідери галузевого ринку
Цільно-молочна продукція
Більше 300
Близько 380
Близько 350
ВАТ «Галактон» (м. Київ), ТОВ «Харківський молочний завод» (Харківська обл.),
ТОВ «Київський молочний завод №3», ВАТ «Павлоградський молкомбінат»
(Дніпропетровська обл.), ЗАТ «Лакталіс – Україна» (Миколаївська обл.); ТОВ
«Молочна фабрика «Рейнфорд» (Дніпропетровська обл.), ін.
Сир твердий
Більше 300
381
368
ВАТ «Шосткінський міськмолкомбінат» (Сумська обл.), КП «Пирятинський сирзавод»
(Полтавська обл.), ВАТ «Звенигородський сиркомбінат» (Черкаська обл.), ВАТ
«Баштанській сирзавод» (Миколаївська обл.), ВАТ «Новотроїцький маслосирзавод»
(Херсонська обл.), ін.
М’ясопродукти, із них:
Більше 3000
Близько 3600
Близько 3600
ВАТ «Русанівський м’ясокомбінат» (Київська обл.), ВАТ «Чернівецький
м’ясокомбінат» (Чернівецька обл.), ВАТ «М’ясокомбінат «Ювілейний»
(Дніпропетровська обл.), ін.
Ковбасні вироби та копченості
Близько 1000
Менше 900
Більше 1000
ВАТ «Русанівський м’ясокомбінат» (Київська обл.), ВАТ «Чернівецький
м’ясокомбінат» (Чернівецька обл.), ВАТ «М’ясокомбінат «Ювілейний»
(Дніпропетровська обл.), ін.
регіональному рівні, високі ставки кредитів, що ускладнює проведення
реконструкції;
4. Відбувається неухильне зростання кількості виробників на ринках
м’ясо-молочних продуктів та, відповідно, загострення конкуренції.
Динаміка обсягів і структури національного виробництва м’ясо-молочної продукції
(табл. 2.2, табл. 2.3) характеризується наступними положеннями:
Спадом виробництва всіх без виключення видів продуктів у другій половині 90 – х
рр. у середньому вдвічі;
Стрімким та неухильним зростанням обсягів галузевого виробництва починаючи з
2000 р. (річні темпи росту коливаються у межах 10 – 60%);
Превалюванням у структурі виробництва м’ясо-молочної продукції відносно дешевих
товарних груп.
Таблиця 2.2
Виробництво м’ясо-молочної продукції підприємствами України, тис. т*
Вид продукції
1995
2000
2001
2002
2003
2004
М’ясо, включаючи субпродукти І категорії
957,0
400,4
331,5
457,0
567,6
575,2
Індекс росту, %
41,8
82,8
137,9
124,2
101,3
Ковбасні вироби
276,7
175,3
166,9
209,1
289,9
331,4
Індекс росту, %
63,4
95,2
125,3
138,6
114,3
Продукція з незбираного молока (у перерахунку на молоко)
1292,7
698,9
1020,9
1178,7
1308,3
1585,9
Індекс росту, %
54,1
146,1
115,5
111,0
121,2
Сири жирні
73,5
67,5
105,1
128,6
169,3
223,9
Індекс росту, %
91,8
155,7
122,4
131,6
132,3
Масло тваринне
221,9
135,4
158,0
131,3
148,4
138,0**
Індекс росту, %
61,0
116,7
83,1
113,0
93,0
* Складено за даними Держкомстату України [39, с. 111, 144, 145, 177]
** Включаючи суміші вершкового масла і рослинних олій.
Таблиця 2.3
Структура виробництва м’ясопродуктів та цільно-молочної продукції вітчизняними
підприємствами, %*
Вид / група продукції
2000
2001
2002
2003
М’ясо
100.0
100.0
100.0
100.0
Яловичина і телятина
69,3
59,3
56,5
49,3
Свинина
18,9
15,3
14,2
17,2
М’ясо птиці
6,7
19,4
24,3
28,3
Ковбасні вироби і копченості
100.0
100.0
100.0
100.0
Варені ковбаси
37,2
39,9
41,1
37,6
Напівкопчені ковбаси
18,3
15,9
15,5
15,1
Копчення
7,3
8,0
8,0
10,6
Цільно-молочна продукція
100.0
100.0
100.0
100.0
Молоко незбиране
37,6
42,2
40,2
37,4
Кисломолочна продукція
22,6
20,8
22,0
21,2
Сметана
6,4
6,3
6,9
6,8
*Розраховано за даними Держкомстату України [39, с. 117]
Структура виробництва відрізняється високим ступенем стабільності та
ідентичністю до структури споживання м’ясо-молочних виробів населенням
України.
На основі статистичних даних відносно динаміки обсягів та напрямків експорту,
часток експортованої м’ясо-молочної продукції у загальних обсягах національного
виробництва (табл. 2.4), а також інформації виробників – ринкових операторів
відносно структури та напрямків реалізації проду