Ви є тут

Удосконалення законності в державному управлінні України

Автор: 
Соловйов Віктор Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002005
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СПОСОБИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКОННОСТІ В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ УКРАЇНИ
2.1. Поняття та види способів забезпечення законності в державному управлінні
України
Наукові підходи до способів забезпечення законності є різноманітними як щодо їх
переліку так і змісту. Аналіз останніх праць і публікацій з цієї проблеми
свідчить, що неоднозначними є погляди вчених щодо вживання термінів "спосіб" і
"засіб" забезпечення законності. Для уточнення і обґрунтування понятійного
апарату дисертації, проаналізуємо погляди науковців. У дослідженні
В.П.Таранухи, яке присвячено зверненню громадян в діяльності органів виконавчої
влади, використовується термін "засіб" забезпечення законності. Обґрунтовуючи
особисту позицію, дослідниця пояснює це тим, що вживання терміну "спосіб"
передбачає використання системи прийомів, за допомогою яких досягається бажаний
результат, в той час як "засіб" – це конкретизована вказівка на те, яким чином
досягається цей результат. Як приклад, вона наводить ст. 55 Конституції
України, в якій вживається термін "національні засоби правового захисту", до
яких відноситься і звернення громадян [33, С.68]. Відповідно до цієї позиції
термін "спосіб" є поняттям ширшим ніж – "засіб".
Термін "засіб" забезпечення законності також вживається у дослідженнях
державного примусу у правовій системі України О.М.Шевчуком [36, С.93],
теоретико-правових проблем дослідження та впровадження законності [53, С.58],
парламентського контролю за діяльністю органів виконавчої влади
І.К.Залюбовською [17, С.8]., контролю в державному управлінні України
О.П.Полінцем [27, С.33-34]. Цікавою є позиція М.Іншина, який обґрунтовує
вживання терміну "засіб" на основі дослідження лексичного складу цього слова у
словнику російської мови С.І.Ожегова. Він зазначає, що слово "засіб" має
значення: прийом, спосіб дії; предмет, знаряддя для здійснення якої-небудь
діяльності. Що ж стосується слова "спосіб", то воно має тільки одне лексичне
значення: прийом, метод, порядок, спосіб дії. Таким чином, засіб – це і прийом,
і предмет, а спосіб – лише прийом. Звідси: будь-який спосіб можна розглядати як
засіб, але не будь-який засіб є способом [103, С.84-87].
Така позиція автора зразу викликає певні зауваження. По-перше, аналізуючи
лексичне значення українських слів у словнику російської мови С.І.Ожегова
необхідно здійснювати переклад цих слів спочатку з української на російську
мову, а потім – їх значення знову на українську, що ускладнює дослідження і
ставить під сумнів правильність отриманого результату. По-друге, аналіз
наукових поглядів російських вчених свідчить, що одні – використовують
словосполучення "способы обеспечения законности" [Див. 6; 76; 99; 104; 105], а
інші – "средства обеспечения законности" [65; 78; 106], що підтверджує
неоднозначність підходів та відсутність єдиної обґрунтованої позиції.
На противагу наведеним прикладам термін "спосіб" забезпечення законності
вживається українськими вченими у дослідженнях проблеми забезпечення законності
в діяльності органів виконавчої влади А.А.Коваленком [107, С.358], а також у
працях з адміністративного права України В.К.Колпаковим [50], С.Т.Гончаруком
[108] та Ю.П.Битяком [47] та ін. Згідно з іншою позицією, деякі вчені
використовують терміни "засіб" і "спосіб" як синоніми. Наприклад, дослідження
теоретико-правових проблем контролю та нагляду В.М.Гаращука [14, С.37-43];
забезпечення законності застосування заходів адміністративного примусу
Р.С.Мельника, який зазначає, що подання скарги "як ніякий інший спосіб
забезпечення законності, здатне швидко нейтралізувати негативні (незаконні)
прояви… Цей спосіб можна з впевненістю назвати одним з найшвидших і
найпростіших засобів забезпечення законності в зазначеній сфері" [22, С.72,
С.131].
Для повноти дослідження, автор проаналізував значення цих слів у співвідношенні
з російськими термінами "способ" і "средство". Результати цього аналізу
свідчать, що з російської на українську термін "способ" перекладається як
спосіб, а "средство" - засіб, спосіб [109, С.222, 223], при зворотному
перекладі "засіб" - рос. средство, а "спосіб" - способ, средство, путь, прием
[87, С.349, 506]. Відповідно до проведеного аналізу, термін спосіб є ширшим за
значенням ніж – засіб. Обґрунтовуючи особисту позицію, зазначимо що лексичне
значення слова "засіб" - це прийом, спеціальна дія, що уможливлює здійснення,
досягнення чого-небудь, у тому ж словнику "спосіб" - певна дія, прийом
(прийоми), що уможливлюють здійснення, досягнення чогось. Як очевидно з цього
прикладу за лексичним значенням ці слова є синонімами [87, С.357, 771, 976]. А
різноманітність підходів можна пояснити в основному уподобанням того чи іншого
дослідника або вживанням терміну у широкому чи вузькому розумінні, але чітко
провести різницю між ними не вдається. Не випадково В.С.Шестак, у дослідженні
державного контролю, з цього приводу зазначає, що хоча одні автори пишуть про
контроль як спосіб, а інші – як засіб забезпечення законності, усі вони у
змістовному плані говорять фактично однаково [37, С.54]. З метою позбутися
плутанини у використанні цих синонімів, автор буде вживати словосполучення
"спосіб забезпечення законності", наголошуючи на тому, що особливої різниці в
зазначених поняттях немає.
Перш ніж перейти до визначення поняття спосіб забезпечення законності
зазначимо, що необхідною умовою для забезпечення законності є побудова
державної влади, з одного боку, її поділу по горизонталі (законодавча,
виконавча, судова) і по вертикалі (центральних та місцевих органів виконавчої
влади), а з іншого – формуванню мі