Ви є тут

Педагогічна система В.О.Сухомлинського у науковому доробку вітчизняних учених

Автор: 
Сараєва Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001642
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА В.СУХОМЛИНСЬКОГО
В НАУКОВОМУ ДОРОБКУ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ
ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ - ПОЧАТКУ ХХІ СТ.
2.1. Дослідження педагогічної системи В.Сухомлинського за часів радянської педагогіки

Педагогічна спадщина В.Сухомлинського стала предметом вивчення та аналізу вітчизняних учених, громадських діячів, учителів-практиків і вперше почала висвітлюватись на сторінках періодичної преси різного рівня саме за радянських часів.
За життя В.Сухомлинського в періодичних виданнях районного, обласного, республіканського, загальносоюзного масштабу з'являються публікації, що висвітлюють його особисту діяльність як науковця, вчителя, директора школи. Вони друкувались в основному в масових багатотиражних газетах: "Зоря комунізму", "Кіровоградська правда", "Наддніпрянська правда", "Радянське життя", "Молодий комунар", "Ленінський прапор", "Колгоспна правда", "Червоний стяг".
Діяльність В.Сухомлинського як учителя, керівника Павлиської школи починаючи з 50-тих рр., ХХ ст. постійно привертала увагу освітян і громадськості всієї УРСР, а пізніше і СРСР, і всього світу. В районній газеті "Зоря комунізму" (1950) у статті "Вчитель-комуніст" М.Долина (інспектор шкіл райвідділу народної освіти) визначає ефективність роботи Василя Олександровича як керівника школи. А в республіканській газеті "Радянська освіта" (1955) вийшла публікація П.Єромицького "Директор школи захищає дисертацію", в якій повідомляється, що В.Сухомлинському одноголосно було присуджено вчений ступінь кандидата педагогічних наук. Про цю подію повідомлено і в загальносоюзній "Учительськой газете" "Наш дисертант - учитель-практик, директор сільської школи. В науку прийшов на основі досвіду. Його дисертація - результат вдумливої роботи керівника школи, який піклується про те, як краще реалізувати основи сучасної педагогіки в школі" ?110?.
Один за одним, періодичні видання постійно висвітлюють науково-практичну діяльність В.Сухомлинського. Зокрема, обласна газета "Кіровоградська правда" (1961) видрукувала статтю В.Монастирської "Новий твір нашого земляка", в якій йдеться про написання Василем Олександровичем роботи "Формування комуністичних переконань у молодого покоління", в газеті "Правда" (1968) М.Одинець зазначає, що книги народного вчителя В.Сухомлинського видані 23 мовами світу. Крім того, діяльність В.Сухомлинського висвітлюється у масових освітніх газетах, журналах ("Радянська школа", "Народное образование", "Радянська освіта", "Учительская газета"), у літературній пресі ("Литературная Россия", "Литературная газета", "Літературна Україна") друкуються інтерв'ю з Василем Олександровичем.
Другим напрямом виділяємо статті про передовий досвід Павлиської середньої школи. Адже В.Сухомлинський розв'язував навчально-виховні проблеми, поставлені життям.
Так, у 50-тих рр. у Павлиській середній школі формується система трудового виховання. На цьому акцентують увагу працівники районного відділу народної освіти. В газеті "Кіровоградська правда" (1957) надруковано передову, яка висвітлює приклад Павлиської середньої школи порівняно з іншими навчальними закладами і дає початок цілій низці публікацій у масових (А.Васильєва "Людина красить місце" ("Радянська Україна", 1959); "Юні селекціонери", І.Синипостіл "Механізатори - вирішальна сила в колгоспі" ("Наддніпрянська правда", 1962); В.Барський "Тут є чому повчитися" ("Радянське село", 1962); "Взимку зелені корми - громадському тваринництву", Ю.Тихомиров "Павлиські субтропіки", І.Корінь "Ми завжди раді Вам, Василь Олександрович" ("Наддніпрянська правда", 1963); М.Венцковський "Юні конструктори" ("Кіровоградська правда", 1966) і фахових виданнях (Б.Торяник, Прохоренко, Б.Агафонов "Школа готує учнів до трудової діяльності" ("Радянська освіта", 1957), П.Сергієнко "Людина творчих пошукань" ("Радянська школа", 1959), І.Печерникова "Живой родник педагогики" ("Учительская газета", 1964). З'являється низка статей, в яких висвітлюється досвід із патріотичного ( Т.Зінченко "Подвиг молодих років" ("Зоря комунизму", 1961), М.Венцковський "Червоний козак Степан Кутулупов" ("Наддніпрянська правда", 1966), М.Венцковський "Бойова учнівська" ("Патріот Батьківщини", 1966) і морального виховання (О.Чернецький "Школа добрих почуттів" ("Радянська Україна", 1967)).
Таким чином, публікації в періодичній пресі, надруковані в період з 1950 до 1970 рр., носять науково-популяризаторський, публічний, інформаційний характер.
Крім вище зазначених статей перші праці про В.Сухомлинського мали і характер рецензій на його твори. Інтерес дослідників на початковому етапі діяльності привертали різні роботи, серед них: "Виховання колективізму у школярів" (1956), "Підготовка учнів до трудової діяльності" (1957), "Педагогічний колектив середньої школи" (1958), "Виховання комуністичного ставлення до праці" (1959), "Вірте в людину" (1960), "Як ми виховали мужнє покоління" (1960) та багато ін. Відгуки мали переважно позитивний характер. Специфічним було те, що вже наприкінці 50-х рр. дослідники звертали увагу на систематичність у роботі як з окремих напрямів виховання, так і всього виховного процесу загалом. Наприклад, Р.Медведєв у рецензії на книгу "Виховання комуністичного ставлення до праці" пише: "Доволі важливою особливістю книги є те, що автор розглядає в ній не окремі методичні прийоми, а всю систему виховання" ?195?.
Після смерті В.Сухомлинського впродовж 1970-1977 рр. друкуються статті, присвячені аналізові різних аспектів педагогічної спадщини вченого (В.Лук'янцев "Верный друг, надёжный советчик" ("Народный учитель", 1971), спогадам про видатного педагога (І.Овчаренко "Великий майстер виховання дітей" ("Комуніст", 1971), С.Коган "Сердце отдано детям" ("Путь к коммунизму", 1971)) висвітлюються результати проведення конференцій студентів, викладачів вузів та вчителів (П.Зима "Пам'яті видатного педагога" ("Колгоспна правда", 1971), В.Посухов "Учитель перед іменем твоїм ..." ("Комсомолець Полтавщини", 1971)), Л.Стук