Ви є тут

Підготовка молоді до сімейного життя в США

Автор: 
Яворська Людмила Геннадіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002985
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
НАПРЯМКИ РЕАЛІЗАЦІЇ АМЕРИКАНСЬКОЇ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ ТА МОЖЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЇЇ ІДЕЙ У ПРАКТИКУ ВІТЧИЗНЯНОЇ ОСВІТИ 72
2.1. Інституційні особливості змісту та організації дошлюбної підготовки учнівської молоді в США 72
2.2. Статеве виховання як актуальний напрямок підготовки американських школярів до сімейного життя 94
2.3. Теоретико-практичні аспекти формування усвідомленого батьківства в навчальних закладах США 118
2.4. Екстраполяція американського досвіду підготовки до сімейного життя в системі освіти України 133
Висновки з другого розділу 152
ВИСНОВКИ 155
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 161
ДОДАТКИ 184
ВСТУП
Актуальність і доцільність дослідження. Процеси деформації та соціальної корозії, що виникли в середовищі українського суспільства, зумовили глибоку демографічну кризу, нестабільність подружніх взаємин, зниження порога ініціації статевого життя, зростання шлюбного віку населення, збільшення кількості хворих на СНІД та інші захворювання, що передаються статевим шляхом. Майбутнє інституту сім'ї значною мірою залежить від молоді. Вона визначатиме його з огляду на сформовані уявлення, погляди та переконання. Це актуалізує питання її підготовки до вступу у шлюб як невід'ємної складової системи виховання підростаючого покоління та гаранту послаблення негативних соціальних тенденцій. Підтримка молоді має ґрунтуватися не на вирішенні проблем за неї, а на створенні можливостей долати їх власними силами в межах суспільно придатних моделей поведінки.
В Україні ще не розроблена національна концепція підготовки до сімейного життя. Недостатньою є забезпеченість цього процесу науково обґрунтованими рекомендаціями та методичними розробками практичної роботи з молоддю. Ще гостріше стоїть проблема невиправданого дистанціювання українських закладів освіти від вирішення контекстної проблеми.
Порівняльний аналіз становища сучасної української та американської сім'ї дав змогу виділити спільні для обох країн функціональні індикатори, що актуалізують проблему підготовки молоді до сімейного життя: зменшення кількості зареєстрованих шлюбів, високі сумарні показники кількості розлучень, низький рівень народжуваності, інтенсифікація смертності населення, збільшення кількості неповних сімей, трансформація моделей сексуальної поведінки молоді тощо. Ідентичність проблем в обох країнах та пріоритетних установок на їх подолання й попередження наближує зарубіжну систему до вітчизняних реалій, що актуалізує об'єктивне вивчення й творче перенесення окремих її надбань на вітчизняний ґрунт. Виокремленні перспективні ідеї досвіду США, де впродовж тривалого періоду формувалася полівекторна система підготовки молоді до сімейного життя, можна застосовувати для втілення в життя актуальних завдань вітчизняної теорії та практики виховання підростаючого покоління.
У дослідженнях вітчизняних науковців знайшли своє відображення різні аспекти проблеми підготовки молоді до сімейного життя: статеве виховання та просвіта учнівської молоді (В.Беспалько, Ю.Бжиська, О.Василенко, О.Главацька, П.Дроб'язко, О.Коган, С.Колосовський, К.Корсак, Г.Корчова, В.Кравець, К.Кравченко, Н.Максимовська, М.Фіцула, І.Чубучна); формування в учнівської молоді мотивації здорового способу життя (Л.Животовська, В.Кравець, С.Страшко); розвиток культури здоров'я та медичної грамотності школярів (В.Горащук, О.Драган, М.Зубалій, О.Леонов, О.Мельник, Ю.Півченко); ґендерне виховання юнаків та дівчат (С.Вихор, Т.Говорун, О.Кікінежді, О.Цокур); соціальна зрілість та шляхи формування життєвих компетенцій молоді (О.Безкоровайна, О.Бурим, О.Галус, О.Жгут, О.Заболотна, Н.Лавриченко, О.Поліщук, В.Радул, О.Середюк, С.Ситнікова, Л.Юзефик); формування економічної культури учнів (О.Будник, О.Варецька, Б.Дратвер, Р.Кандиба, О.Куріпко, Я.Матвісів, А.Нісімчук, Н.Постольська, О.Шпак); виховання загальнолюдських цінностей, свідомої дисципліни та культури поведінки (І.Іванюк, С.Кириленко, І.Корнієнко, Т.Мамехіна, М.Синькевич, О.Сухомлинська, В.Хмель, К.Чорна, А.Шемшуріна); формування гуманістично спрямованої особистості підлітка (І.Бех, О.Лавроненко, О.Пархоменко, А.Степанюк, О.Столяренко); розвиток творчого потенціалу та естетичного смаку учнівської молоді (І.Андрущенко, Д.Барабоха, Н.Горбенко, Л.Калініна, І.Пацалюк) тощо.
Помітний доробок у галузі підготовки молоді до сімейного життя належить таким американським ученим, як: Маргарет Аркус (Margaret E. Arcus), Джоел Мосс (J.Joel Moss), Лейн Пауелл (Lane H. Powell), Дон Кессиді (Dawn Cassidy) та Джон Розмонд (John Rosemond). Теоретичне обґрунтування сучасних тенденцій дошлюбної підготовки американських юнаків та дівчат здійснене в працях Д.Мейса (Mace), Д.Олсона (Olson), Б.Дефо-Вайтхед (Defoe-Whitehead), Д.Попено (Popenoe), К.Джонсона (Johnsons), А.Петерсон (Peterson), В.Догерті (Doherty), В.Годдард (Goddard). Оцінка ефективності запровадження в систему освіти шкільних навчальних програм зі статевого виховання молоді стала предметом дослідження Д.Кірбі (Kirby), К.Брюса (Bruess), Х.Менлі (Manley), Ф.Пайрона (Pirone), К.Дейвіса (Davis), В.Ярбера (Yarber), Дж.Брока (Brock), Р.Бізлі (Beazly). Специфіка американської системи прокреативної підготовки молодого покоління висвітлена в працях Н.Картера (Carter), Л.Вендерсмена (Wandersman), Д.Баумрінд (Baumrind), П.Мура (Moor), А.Робіна (Robin), К.Норріса (Norris), Д.Вільямса (Williams).
На пострадянському просторі окремі аспекти американської системи підготовки молоді до сімейного життя вивчали: В.Кравець (сексуальна освіта, ґендерне виховання та дошлюбна підготовка молоді в американській педагогічній теорії та шкільній практиці); М.Самарець (статеве виховання дітей та молоді в США); Н.Нурієва (морально-статеве виховання в школах США); В.Жуковський (морально-етичне виховання в американській школі); Я.Бельмаз (моральне виховання підлітків у загальноосвітніх школах США).
Результати аналізу наукових джерел свідчать, що проблема підготовки молоді до сімейного життя в США не була предметом цілісного педагог