Ви є тут

Формування духовних цінностей у старших дошкільників засобами регіональної культурно-історичної спадщини

Автор: 
Бондаренко Наталія Борисівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U005191
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ
ФОРМУВАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ
У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ
ЗАСОБАМИ РЕГІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНОЇ СПАДЩИНИ
2.1. Діагностування рівня сформованості духовних цінностей у старших
дошкільників та готовності педагогів і батьків до їх формування
Реалізація поставлених завдань дослідження потребує визначення вихідного рівня
сформованості духовних цінностей у дітей старшого дошкільного віку, аналізу
відношення й готовності педагогів і батьків до виховання духовних цінностей у
дітей, аналізу програмних документів дошкільних закладів, вивчення й
узагальнення досвіду роботи дошкільних закладів, організації дослідної роботи в
дошкільних закладах м. Слов'янська.
Дослідно-експериментальна робота проводилася поетапно протягом 1999-2006 рр. У
процесі дослідження був використаний ретроспективний досвід автора в даному
напрямку виховної роботи зі старшими дошкільниками.
Дослідно-експериментальна робота була організована в чотири етапи: підготовчий,
констатувальний, формувальний та контрольний.
Протягом підготовчого етапу був проведений аналіз системи дошкільних закладів
м. Слов’янська Донецької області та стану виховної роботи в них, обрані
дошкільні заклади для проведення дослідно-експериментальної роботи, розроблена
діагностична методика, підготовлені матеріали для проведення констатувального
експерименту.
З 1999 по 2003 рік ми вивчали систему роботи з формування духовних цінностей у
старших дошкільників шляхом аналізу досвіду роботи дошкільних закладів. Ми
звертали увагу на те, як вихователі планують роботу з виховання духовних
цінностей, чи використовують твори місцевих поетів, художників, композиторів;
як впливають знання на поведінку дітей, вміння розв'язувати різні ситуації на
моральній основі; чи знають батьки систему роботи дитячого садка, які у них є
знання з досвіду культурно-історичної спадщини рідного краю; які найбільш
ефективні методи роботи та що стає на перешкоді в процесі засвоєння дітьми
духовних цінностей, регіональної культури та історії, використанні набутих
знань, формуванні індивідуального досвіду поведінки.
Базою для проведення дослідно-експериментального дослідження було обрано
дошкільні заклади Слов’янського міського відділу освіти №55 «Лелека» та №66
«Журавлик», у яких проводяться педагогічні практики студентів факультету
дошкільного виховання та практичної психології Слов’янського державного
педагогічного університету. Працівники цих дошкільних закладів мають високий
рівень педагогічної кваліфікації, творчо ставляться до роботи з дітьми,
використовують у своїй практичній роботі інноваційні технології навчання і
виховання. У дослідно-експериментальній роботі брали участь 98 дітей старшого
дошкільного віку (дві контрольні групи (КГ) – 23 і 26 дошкільників, дві
експериментальні групи (ЕГ) – 24 і 25 дошкільників).
Метою констатувального етапу дослідно-експериментальної роботи був аналіз
вихідного рівня сформованості й змісту духовних цінностей у старших
дошкільників, відношення й готовності до формування духовних цінностей у дітей
їх батьків і педагогів дошкільних закладів.
Виходячи з поставленої мети, для проведення констатувального етапу дослідження
була розроблена комплексна діагностична методика, яка включала три блоки.
На першому етапі констатувального експерименту ми визначили вихідний рівень
сформованості духовних цінностей у дітей старшого дошкільного віку. На цьому
етапі був використаний перший блок діагностичної методики, який передбачав:
визначення рівня знань, розуміння дітьми змісту понять, що позначають основні
духовні цінності; аналіз поведінки дітей в різних ситуаціях з метою з’ясування
того, чи виявляють вони знання про зміст духовних цінностей у спілкуванні з
дітьми та дорослими; вивчення сприйняття та розуміння дітьми творів різних
жанрів живопису; з’ясування рівня сформованості знань дітей про рідний край,
його історію, визначні місця, твори митців краю, здатності дітей старшого
дошкільного віку до розуміння й переживання естетичної сутності цих творів.
На основі теоретичного аналізу сутності духовних цінностей, змісту духовних
цінностей старших дошкільників критеріями сформованості духовних цінностей у
старших дошкільників визначено: інтелектуальний (понятійний), поведінковий
(морально-ціннісний), емоційно-естетичний.
Емоційно-естетичний критерій дозволяє оцінити, як дитина реагує на різні види
мистецтва, чи вміє давати адекватну оцінку зображеному, передавати свої
враження, реагувати на колір, форму, висловлювати свій настрій, своє ставлення
до зображуваного в творах мистецтва. Вміння відрізняти красу не тільки в
мистецтві, а й у всіх сферах життєдіяльності; гуманістична спрямованість емоцій
дитини, направленість їх на інших (дорослих, однолітків); вміння
співпереживати, керувати своїми власними почуттями.
Інтелектуально-понятійний критерій передбачає наявність уявлень дітей про
історію та сучасність рідного краю та його видатних людей, які служили
збагаченню та примноженню культури, мистецтва; традиції своєї родини, рідного
краю, регіону в минулому та сьогоденні; кругозір та інтерес до вивчення та
збереження культурно-історичної спадщини, до свого роду, рідної землі, мови,
родинних реліквій.
Поведінковий критерій: вміння дитини діяти за законами Добра, Краси, Любові,
тобто не тільки розпізнавати настрій, стан душі іншої людини, але й діяти,
будувати стосунки з іншими людьми на підставі справедливості, милосердя,
толерантності, вміння надавати допомогу за власною ініціативою.
Оцінка визначених критеріїв здійснювалася за такими показниками: уявлення про
зміст духовних цінностей; прояв дітьми морально-гуманної