Ви є тут

Виховання духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями

Автор: 
Хорошайло Олена Станіславівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U000911
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ВИХОВАННЯ ДУХОВНО-МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ У СТУДЕНТІВ З ОБМЕЖЕНИМИ ФІЗИЧНИМИ
МОЖЛИВОСТЯМИ В УМОВАХ ВИЩОЇ ШКОЛИ
2.1. Особливості виховання духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими
фізичними можливостями в сучасних умовах
Дослідно-експериментальна робота з виховання духовно-моральних цінностей у
студентів з обмеженими фізичними можливостями передбачала наступні
цілеспрямовані, взаємозалежні та взаємообумовлені етапи: констатувальний,
формувальний та узагальнений. Експеримент здійснювався в період навчання
студентів з I по IV курси. Хід експериментального дослідження подано нами у
вигляді структурної схеми (Рис. 2.1).

Рис. 2.1. Хід експериментального дослідження
На підготовчому етапі були визначені вищі навчальні заклади, які будуть брати
участь у експериментальному дослідженні, відібрані контрольні та
експериментальні групи.
Методичні основи виховання духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими
фізичними можливостями перевірялися під час проведення експерименту, який
тривав 4 роки на базі Донбаського інституту техніки та менеджменту Міжнародного
науково-технічного університету (м. Краматорськ), Української академії бізнесу
та права (м. Київ), Горлівської філії Відкритого міжнародного університету
розвитку людини «Україна» (м. Горлівка).
Основним параметром визначення експериментальних і контрольних груп була їхня
рівноцінність, а також прагнення забезпечити однакові умови виховання
духовно-моральних цінностей.
Констатувальним експериментом було охоплено 30 педагогічних працівників, 145
студентів з обмеженими фізичними можливостями. До експериментальних груп
увійшло 65 студентів з обмеженими фізичними можливостями Донбаського інституту
техніки та менеджменту Міжнародного науково-технічного університету
(м.Краматорськ). До контрольних груп – 80 студентів з фізичними недоліками
Української академії бізнесу та права (м.Київ), Міжнародного науково-технічного
університету (м.Київ), Горлівської філії Відкритого міжнародного університету
розвитку людини «Україна».
Констатувальний етап дослідження проводився протягом 2001-2002 років, що
дозволило нам зібрати значний фактичний матеріал, на основі якого були зроблені
як теоретичні, так і практичні узагальнення щодо рівня сформованості
духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями та
підготовки викладачів до виховної роботи з цією категорією молоді.
Завдання констатувального експерименту полягали в наступному:
з'ясувати стан виховної роботи з проблеми формування духовно-моральних
цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями в умовах вищого
навчального закладу та його реальні можливості в організації педагогічного
процесу з досліджуваної проблеми;
виявити рівень теоретико-методологічної підготовки викладачів вищих навчальних
закладів до реалізації системи духовно-морального виховання у навчальній та
позанавчальній діяльності та ставлення педагогів до цієї проблеми;
визначити вихідний рівень сформованості духовно-моральних цінностей у студентів
з особливими потребами; з’ясувати їхнє розуміння сутності гуманістичних понять,
усвідомлення ними духовно-моральних цінностей.
На констатувальному етапі дослідження нами вивчався стан проблеми у процесі
навчально-виховної діяльності. При цьому використовувалася методика
констатувального етапу дослідження, яка передбачала:
аналіз документації (плани навчально-виховної роботи);
цілеспрямовані педагогічні спостереження;
психологічне тестування;
колективні та індивідуальні бесіди з викладачами, кураторами, студентами;
анкетування та інтерв’ювання викладачів та студентів з наступним аналізом.
З метою отримання достовірних експериментальних даних, що адекватно
відображають стан досліджуваної проблеми, ми застосовували сукупність методів
дослідження. Зокрема, підготували анкету для викладачів (Додаток А), питання
якої були орієнтовані:
- на з’ясування ставлення викладачів вищих навчальних закладів щодо виховання
духовно-моральних цінностей у студентів;
- на виявлення труднощів у вихованні духовно-моральних цінностей у студентів з
особливими потребами;
- на виявлення рівня теоретико-методологічної підготовки викладачів вищих
навчальних закладів до реалізації системи духовно-морального виховання
студентів у навчальній та позанавчальній діяльності.
Результати анкетування свідчать, що відповіді викладачів мають досить загальний
характер. Було з'ясовано, що 65% викладачів розуміють значимість виховання
духовно-моральних цінностей студентів у сучасних умовах. Однак на питання «Які
моральні цінності Ви виховуєте у студентів?», 60% опитаних відзначили, що
цілеспрямовано вони цим не займаються, 40% - визначили занадто широкий набір
цінностей.
На питання «Які існують основні шляхи виховання духовно-моральних цінностей у
студентів?», 80% звернули увагу на роль тематичних кураторських годин,
диспутів, вивчення Біблії; 14% - на використання етичного національного
матеріалу, святкування релігійних свят і проведення екскурсій. Разом з тим 6%
викладачів мали труднощі при відповіді на це питання.
На питання «Які труднощі виникають у Вашій роботі при формуванні
духовно-моральних цінностей у студентів з обмеженими фізичними можливостями?»
20% викладачів самокритично зізналися, що не мають достатніх теоретичних знань
про особливості виховання цієї категорії студентів. 55% педагогів бачать
причину утруднень у недостатньо розробленій методичній базі з даного питання;
25% викладачів відзначили, що існує дуже мало методичної літератури з даної
проблеми.
До типових труднощів виховної роботи з цією групою молоді мож