Ви є тут

Когнітивний стиль як чинник розвитку інтелектуального потенціалу майбутнього практичного психолога

Автор: 
Пісоцький Олександр Петрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U001831
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ КОГНІТИВНИХ СТИЛІВ ТА ЇХ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКИ З ІНТЕЛЕКТОМ

2.1. Методика та організація констатувальної частини дослідження
Вивчення когнітивних стилів та їх ролі в інтелекті майбутніх практичних психологів частково здійснено у дослідженнях Н. І. Пов'якель. Авторка з'ясувала, що стильові феномени "рефлексивність - імпульсивність" та "поленезалежність - полезалежність" впливають на продуктивність професійної діяльності майбутніх практичних психологів [202], [207].
На вербально-мовленнєвому і сенсорно-емоційному рівнях процеси переробки інформації опосередковуються такими когнітивними стилями, як когнітивна "простота - складність" та "ригідність - гнучкість". Однак взаємозв'язок стильових параметрів, які визначають оперування інформацією на різних рівнях модальності досвіду, у майбутніх психологів і практичних психологів не досліджувався. Тому у дослідженні стильового феномену нас цікавить взаємозв'язок параметрів типу реагування, пізнавального контролю й когнітивної диференційованості із найбільш універсальними характеристиками інтелектуального потенціалу майбутніх практичних психологів: теоретичний інтелект, вербальний інтелект, практичний інтелект, формальний (математичний) інтелект, мнемічний інтелект, просторовий інтелект.
У констатувальній частині дослідження нами використовувався комплекс методик, що зумовлено складністю феномену інтелектуального потенціалу майбутніх психологів і практичних психологів та логікою дослідження. В якості тесту, що дозволяє в комплексі з'ясувати психологічні особливості інтелектуального потенціалу, обрано тест Р. Амтхауера (TSI, форма А). Для виявлення психологічних тенденцій та з'ясування особливостей розвитку параметрів когнітивних стилів ми використали наступні методики: тест встановлення відповідностей Дж. Кагана (ТВВ, форма А) тест-опитувальник імпульсивності В. Лосєнкова, опитувальник рефлексії О. В. Карпова - "рефлексивність - імпульсивність"; рольовий тест особистісних конструктів Дж. Келлі (РТОК) - "когнітивна простота - складність"; тестові задачі ("Вирішення арифметичних задач" В. Лачинзів), тест-опитувальник ригідності (С. В. Ковальов), тест інтелектуальної гнучкості (Р. Ахмеджанов) - "ригідність - гнучкість". Для дослідження особливостей взаємозв'язку параметрів когнітивного стилю ми обрали методику "М'яч" (М. О. Холодна). Для з'ясування впливу інтелектуального потенціалу й параметрів когнітивного стилю на продуктивність інтелектуальної діяльності майбутніх психологів і практичних психологів ми використали методику "Інтелектуальна продуктивність" (Ф. Картер, К. Рассел).
Тест структури інтелекту Амтхауера є найчастіше використовуваним знаряддям для діагностики психологічних особливостей інтелекту. Методика була визначально орієнтована на використання для цілей практики консультування та профвідбору, а тому оптимально відповідає завданням нашого дослідження. За допомогою тесту можна виявити провідні складові інтелектуального потенціалу, які формуються під час вузівського навчання.
Тест має дві форми - А і Б. Методика використовується для диференційованого відбору кандидатів на різні види професійного навчання і професійного відбору. Тест часто адаптувався вітчизняними дослідниками. Найбільш відомі адаптації зроблені Л. К. Акімовою із співавторами у 1984 р. і В. М. Намазовим та А. М. Жмиріковим у 1988 р, у 90-х роках О. П. Єлісеєвим.
В основі тесту лежить ідея єдності структури інтелекту. Тест TSI застосовується у віковому діапазоні від 12 - 40 років, оскільки його виконання обмежується часовими інтервалами. Результати, які отримуються за тестом Амтхауера, є надійними і суттєвими для загальної оцінки розвитку особистості.
Вибір даної методики був зумовлений і тим, що відмічається необхідність для професії практичного психолога мати високі оцінки за всіма субтестами, оскільки фахівець повинен бути універсально підготовлений, а для психолога-консультанта та психотерапевта суттєвими є результати за субтестами 1-3 [98]
Тест структури інтелекту ( TSI) Амтхауера має 9 субтестів:
* субтест 1: "LS" - конкретно-практична складова інтелекту: завдання на доповнення речень, виникнення роздумів, здоровий глузд, , почуття реальності, сформована самостійність мислення;
* субтест 2: "GE" - лінгвістична складова інтелекту: відчуття мови, індуктивне мовленнєве мислення, точне вираження значення слів, можливість відчувати, підвищена реактивність, яка відноситься до вербального плану;
* субтест 3: "AN" - оперативна складова інтелекту: вміння комбінувати, рухливість та непостійність мислення, розуміння відношень, ґрунтовність мислення, задоволеність приблизними рішеннями;
* субтест 4"KL" - абстрактна складова інтелекту: схильність до абстракцій, формування понять, розумова ерудованість, вміння грамотно виражати та оформлювати зміст своїх думок;
* субтест 5 "ME" - мнемічний інтелект: розвинуті прийоми запам'ятовування, збереження інформації в нестандартних умовах, та логічне, усвідомлене відтворення, вміння курувати власною увагою;
* субтест 6 "RA" - математично-практична складова інтелекту: практичне математичне мислення, вміння швидкого вирішення формалізованих проблем;
* субтест 7 "ZR" - математично-теоретична складова: теоретичне, індуктивне мислення, виражені прийоми та можливості до обчислень, прагнення до впорядкованості, співвіднесеності відношень, певного темпу і ритму;
* субтест 8 "FS" - візуальна складова інтелекту: вміння вирішувати геометричні завдання, просторові уявленння, конструктивні практичні прийоми роботи, прийоми та вміння наглядно - дійового мислення;
* субтест 9 "WU" - образно-синтетична складова інтелекту: уміння та прийоми не лише оперувати просторовими образами, але і узагальнювати їх відношення, розвинуте аналітико - синтетичне мислення, конструктивність теоретичних і практичних вмінь і прийомів роботи.
Виконання кожного субтесту обмежено часом: 1 субтест - 6 хв; 2 субтест - 6 хв; 3 субтест - 7 хв; 4 субтест - 8 хв; 5 субте