Ви є тут

Прокурорський нагляд за додержанням законодавства про звернення громадян

Автор: 
Шевченко Євген Олексійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002257
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ПРОКУРОРА ПО РОЗГЛЯДУ ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН
2.1.Підвідомчисть звернень громадян органам прокуратури
В межах нагляду за додержанням конституційних прав і свобод громадян, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, прокуратура розглядає і вирішує звернення громадян. Ця діяльність є складовою частиною правозахисної діяльності прокуратури [100,с.60].
Звернення громадян як носії інформації мають вагоме значення для вирішення питань, пов'язаних із забезпеченням прав і свобод людини і громадянина, державного і господарського будівництва, управління різними галузями й сферами економіки, соціально-культурного будівництва, а також адміністративно-політичної сфери [6,с.56].
Щоденно до органів прокуратури з різного роду проблемами та суспільно значущим питаннями звертаються тисячі громадян. Звернення громадян стосуються різних напрямків діяльності суспільства та держави, але, як правило, вони мають єдину мету - привернути увагу посадових осіб органів прокуратури до порушень їх прав і свобод, необхідності відновлення їх прав та захисту законних інтересів, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів і органів місцевого самоврядування, установ, підприємств та організацій, їх посадовими та службовими особами. Зазначимо, що за останні 15 років майже у 2,5 рази збільшилася кількість вирішених заяв та скарг в органах прокуратури України [148, с.59]. І хоча протягом 2006 року спостерігалася стійка тенденція зменшення звернень, що надійшли та вирішені : до органів прокуратури України надійшло майже півмільйона звернень (що менше ніж у 2005 році на 10%), їх кількість залишається значною. За результатами їх розгляду прокурорами всіх рівнів задоволено близько 25 тисяч звернень (7%) [101]. Особливе занепокоєння викликає та обставина, що обґрунтованими визнано кожне друге звернення про порушення конституційних прав і свобод громадян, передусім щодо невиплати заробітної плати, незаконного притягнення до адміністративної відповідальності, захисту прав неповнолітніх, у сфері земельних відносин та стосовно розподілу прав власності.
За цей же час органами прокуратури Харківської області вирішено 21,3 тис.звернень (що на 10,5% менше, ніж у 2005 р.), з яких задоволено 2,2%. Питому вагу задоволених звернень склали звернення з питань нагляду за додержанням і застосуванням законів (1,4%)та з питань нагляду за додержанням законів органами досудового слідства та дізнання (0,5%) [102].
Реформування правоохоронних органів потребує переосмислення функціональної спрямованості прокуратури України, що, зокрема, має відбуватися і через удосконалення розгляду звернень громадян та юридичних осіб. Одним із напрямків такої діяльності є визначення підвідомчості заяв та скарг органам прокуратури, а також забезпечення реалізації права на звернення, що є особливо актуальним після прийняття Конституції України та набуття чинності Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАСУ).
Оскільки діюче законодавство надає право розглядати звернення громадян вищестоящим органам управління, органам контролю та нагляду, суду, прокуратурі тощо, правомірним є питання про розмежування компетенції між прокуратурою та цими органами, оскільки чітке розмежування підвідомчості звернень громадян, її законодавче визначення, сприяє підвищенню ефективності прокурорського нагляду, визначає межі застосування прокурорських повноважень. Розглянемо ці питання докладніше.
Під підвідомчістю індивідуальних (колективних) заяв та скарг громадян взагалі розуміють належність спорів про право та інших юридичних справ, які потребують державно-владного вирішення, до відання того чи іншого державного органу. Критерії підвідомчості відображені у нормах права та дозволяють судити про те, до компетенції яких органів віднесено вирішення скарг громадян.
У загальному вигляді критерії розмежування підвідомчості заяв та скарг громадян і юридичних осіб між прокуратурою та судом закріплені у ч. 1 ст.12 Закону України "Про прокуратуру" - прокурор розглядає заяви і скарги про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду. Впадає в око, що такий підхід є застарілим, суперечить Конституції України і не вирішує потреб практики. Так, виходячи із положень ст.55 Конституції України кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку, кожен має право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин вважає, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемляють його права і свободи чи перешкоджають їх здійсненню. З іншого боку, на прокурора покладено нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами (п.5 ст.121 Конституції України). І в цьому сенсі скарги громадян на порушення закону, що вимагають прокурорського реагування, можуть бути підставою для проведення перевірки виконання закону( ч.2 ст.19 Закону "Про прокуратуру).
В частині 1 ст.12 Закону "Про прокуратуру" закріплені положення, відповідно до яких заяви та скарги громадян стають предметом прокурорського розгляду за умови їх непідвідомчості суду та не віднесення їх до компетенції інших органів. Таким чином, йдеться про два основних способи реалізації конституційного права громадян на звернення - адміністративно-правовий та судово-правовий. Проте зазначене законодавче визначення є занадто неконкретним, особливо з огляду на те, що після прийняття Конституції України, її стаття 55 надає право будь-кому звернутися до суду захистом своїх конституційних прав і свобод, оскаржувати в суді рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Подальшого розвитку судовий з