Ви є тут

Формування дослідницьких умінь керівників загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти.

Автор: 
Базелюк Василь Григорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2009
Артикул:
0409U001078
129 грн
Додати в кошик

Вміст

содержание, организация, обработка результатов / ред. А. Т. Глазунов. - М. : АПО, . - с.
. Пілюшенко В. Л. Наукове дослідження : організація, методологія, інформаційне забезпечення : навч. посіб. / В. Л. Пілюшенко, І. В. Шкрабак, Є. І. Словенко. - К. : Лібра, . - с.
. Полонский В. М. Оценка качества научно-педагогических исследований / В. М. Полонский. - М. : Педагогика, . - с.
. П'ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі : навч. посіб. / І. С. П'ятницька-Позднякова. - К., . - с.

Додаток Л
Тести
до спецкурсу "Технологія проведення науково-педагогічного дослідження у школі"
1.З метою виділення й формулювання проблеми необхідно:
а) встановити реальне існування даної проблеми;
б) виділити найбільш істотні елементи чи чинники проблеми;
в) виокремити вже відомі елементи проблемної ситуації, які не потребують спеціального аналізу і виступають як інформаційна база для розгляду невідомих елементів;
г) виділити в проблемній ситуації головні й другорядні компоненти для визначення основного напряму дослідницького пошуку;
д) проаналізувати наявні рішення аналогічних проблем.
2.Тема наукового дослідження - це:
а) сукупність нових діалектично складних теоретичних або практичних питань, які суперечать існуючим знанням або прикладним методам у цій науці і потребують вирішення за допомогою наукових досліджень;
б) частина наукової проблеми, яка охоплює одне або кілька питань дослідження;
в) завдання, яке вирішується в процесі проведення роботи;
г) міркування, за яким доводиться хибність відхилення тези.
3.Які процедури можуть допомогти обрати тему дослідження:
а) виступи на семінарах, конференціях;
б) перегляд каталогів захищених робіт, ознайомлення з уже виконаними на кафедрі роботами;
в) ознайомлення з новітніми результатами досліджень у суміжних галузях науки і техніки;
г) оцінка методів дослідження у конкретній галузі науки, передбачення можливості застосування методів, які засвідчили свою ефективність у суміжних галузях;
д) ознайомлення з аналітичними оглядами, статтями у спеціальній періодиці.
4.Методологія - це:
а) вчення про методи пізнання та перетворення дійсності;
б) сукупність прийомів, методів та процедур дослідження, що застосовуються в тій чи іншій соціальній галузі знань;
в) філософське вчення про методи пізнання;
г) матеріалістична діалектика, теорія пізнання, що досліджує закони розвитку наукового знання в цілому;
д) це концептуальний виклад мети, змісту, методів дослідження, які забезпечують отримання максимально об'єктивної, точної, систематизованої інформації про процеси та явища.
5.В структуру методологічної частини досліджень входить:
а) проблема;
б) тема;
в) зміст;
г) мета;
д) завдання;
є) гіпотеза.
6.Що означає системний підхід в методології досліджень?
а) ґрунтовне вивчення явища, процесу;
б) послідовність і цілісність виконання дослідження;
в) комплексне дослідження великих і складних об'єктів (систем) як єдиного цілого з узгодженням всіх його елеменіів і частин за формулою: потреба - суб'єкт - об'єкт - процеси - умови - результат.
7.Послідовність проведення наукового дослідження включає в себе такі етапи:
а) виникнення (обгрунтування) наукової ідеї;
б) накопичення наукової інформації;
в) зустрічі з відомими науковцями;
г) визначення предмету дослідження;
д) обгрунтування мети, завдань, гіпотез, методів дослідження.
8.Програма наукового дослідження:
а) визначає всі етапи, стадії підготовки, організації та проведення конкретного дослідження;
б) конкретизує роботу за обраною метою;
в) складається після того, як дослідник добре оволодів метою, уточнив її теоретичні передумови, вивчив літературу;
г) складається кожним виконавцем на ту частину роботи, яка визначена в його робочому плані.
9.Методичний
розділ програми включає в себе:
а) обгрунтування вибірки, одиниць спостереження;
б) визначення й обгрунтування методів дослідження;
в) аналіз наукової літератури;
г) логічну структуру інструментарію.
.Метод - це:
а) засіб дослідження мети, спосіб пізнання явищ дійсності в їх взаємозв'язку та розвитку;
б) засіб пізнання - спосіб відтворення в мисленні досліджуваного об'єкту;
в) застосування наукових прийомів у процесі дослідження;
г) спосіб дослідження явищ, який визначає планомірний підхід до їх наукового пізнання та встановлення істини.
.Методи теоретичного дослідження - це:
а) ідеалізація, формалізація;
б) індукція;
в) моделювання;
г) логічні, історичні;
д) аксіоматичні.
.Назвіть методи, що використовуються на емпіричному і теоретичному рівнях дослідження:
а) абстрагування;
б) аналіз і синтез;
в) порівняння;
г) індукція і дедукція;
д) математично-статистичні;
є) історичні.
.Методи емпіричного дослідження включають в себе:
а) спостереження, порівняння;
б) формалізацію;
в) вимірювання, експеримент;
г) математичне моделювання.
.Які методи можуть застосовуватися при проведенні експерименту?
а) опитування, тестування;
б) ідеалізації;
в) експертних оцінок і абстракції;
г) логічні та історичні.
Матеріали взяті з книги: Загвязинский В.И., Атаханов Р. "Методология и методы психолого-педагогического исследования" : [учеб.пособие для студ.высш.пед.учеб.заведений] / В.И.Загвязинский, Р.Атаханов. - -е изд., стер. - М. : Издательский центр "Академия", . - с.
Додаток М
Програма
спецкурсу "Дослідницька діяльність керівника ЗНЗ: теорія та практика".
Спецкурс "Дослідницька діяльність керівника ЗНЗ: теорія та практика" призначений для керівників загальноосвітніх навчальних закладів, що навчаються на курсах підвищення кваліфікації в ЦІППО АПН України та ОІППО.
Мета спецкурсу - формування у керівників ЗНЗ системи знань, умінь і навичок організації й проведення психолого-педагогічних досліджень.
Завдання спецкурсу:
Озброєння керівників знаннями основ методології, методів і наукових понять психолого-педагогічного дослідження.
2. Формування практичних навичок й умінь застосовувати наукові методи в процесі проведення психолого-педагогічного дослідження, а також розробки програми й методики його проведення.
Результатом вивчення даного спецкурсу повинні стати базові знання керівників ЗНЗ про дослідницький проект та мікродослідження в управлінській діяльності; уміння спостерігати й аналізувати педагогічні явища, вивчати та узагальнювати педагогічний досвід, проводити педагогічний експеримент, обробляти та інтерпретувати результати проведеного дослідження.
Програма курсу реалізується за допомогою організації лекційних, практичних, а також у процесі самостійної роботи керівників.
Лекції забезпечують належний рівень теоретичної й методичної підготовки керівників ЗНЗ. Організація та методика проведення лабораторних і практичних занять будується з урахуванням реалізації можливості формування у керівників ЗНЗ практичних умінь з розробки програми й наукового апарата дослідження, застосування конкретних методів і методик (авторського або модифікованих) експериментального дослідження.
Навчально-тематичний план
спецкурсу "Дослідницька діяльність керівника ЗНЗ: теорія та практика"
№ п/пТемаВсього годинЛекціїПрактичні й семінарські заняття1.Науково-дослідницька діяльність керівника в загальноосвітньому навчальному закладі2.Дослідницькі проекти та мікродослідження в управлінні школою
3.Методи и методики педагогічного пошуку
4.Всього
Зміст програми
Вступ. Предмет, мета й завдання вивчення спецкурсу "Дослідницька діяльність керівника ЗНЗ: теорія та практика".
Тема 1. Науково-дослідницька діяльність керівника в загальноосвітньому навчальному закладі. Визначення науково-дослідницької діяльності керівника ЗНЗ. Вимоги до дослідницької діяльності в Законі "Про освіту", документах ЮНЕСКО. Місце і роль науково-дослідницької діяльності керівника у школі. Дослідницька культура керівника та якість освіти. Методи дослідницької діяльності керівника ЗНЗ: сутність, зміст, основні характеристики.
Тема 2. Дослідницькі проекти та мікродослідження в управлінні школою. Концепція - стратегічний орієнтир дослідницького пошуку. Педагогічне проектування та його складові. Прогнозування, моделювання, оформлення проекту та програмування. Мікродослідження в управлінській діяльності керівника ЗНЗ.
Тема 3. Методи и методики педагогічного пошуку. Стадії наукових досліджень: організаційна, дослідна, узагальнення, апробація, реалізація результатів. Створення нового на основі використання передового досвіду. Педагогічний експеримент у навчальному закладі. Роль експерименту у вивченні педагогічних процесів й явищ. Види експериментів. Підготовка, організація й проведення психолого-педагогічного експерименту. Збір, обробка й аналіз експериментальних даних. Обговорення розробленої слухачами методики експерименту.
ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
1. Дайте визначення поняттю "об'єкт" дослідження.
2. Дайте визначення поняттю " предмет" дослідження.
3. Що таке мета дослідження?
4. Що таке завдання дослідження?
5. Що таке програма дослідження і її основні компоненти?
6. Що таке наукова гіпотеза дослідження і її види?
7. Що передбачає вимога оптимальності під час відбору методів дослідження?
8. Назвіть основні критерії відбору та обґрунтування методів психолого-педагогічного дослідження.
9. Перерахуйте характерні помилки під час відбору методів дослідження.
. Які типи експериментів можна визначити у сфері освіти?
. Охарактерізуйте етапи проведення експерименту.
. Охарактерізуйте критерії якості вимірювань у суспільних науках: об'єктивність, надійність, валідність.
. Назвіть критерії перевірки правильності складання анкети?
. Охарактерізуйте значення методів зведення і обробки результатів наукового дослідження.
. Розкрийте основні етапи застосування статистичних методів.
. В чому полягає проблема репрезентативності вибірки в дослідженні?
. У чому полягає специфіка методу спостереження?
. Які бувають види наукового спостереження?
. Що входить в план спостереження?
. Якою є техніка запису спостереження?
. У чому полягають недоліки і шляхи удосконалення методу спостереження?
. Яке значення мають методи зведення і обробки результатів у науковому дослідженні?
. Розкрийте основні етапи застосування статистичних методів?
. В чому полягає сутність головних
розділів статистики: описова статистика, індуктивна статистика, зміни кореляції?
. В чому полягає проблема репрезентативності вибірки в дослідженні?
. Що таке емпіричний етап педагогічного дослідження?
. Що таке теоретичний етап педагогічного дослідження?
. У чому суть логіки і структури педагогічного дослідження?
. Дайте характеристику стадіям процесу педагогічного дослідження.
. Що є темою педагогічного дослідження і основні вимоги до її вибору?
. Що є проблемою педагогічного дослідження і основні вимоги до її вибору?
СПИСОК