РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МОДЕЛЮВАННЯ ЗМІСТУ ЗАГАЛЬНОІНЖЕНЕРНИХ ДИСЦИПЛІН ДЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ
2.1. Система концептуальних основ теорії поліізоморфного змісту для технологій навчання
Фундаментальним етапом розробки змісту для високоефективних технологій навчання є розробка його теоретичних положень.
Зміст високоефективних технологій навчання є комплексною, полісистемною категорією, яка має філософські, психологічні, загальнонаукові та дидактичні засади [19, 41, 42, 106, 117, 142, 195, 212, 262, 422]. Від обґрунтованої розробки теоретичних основ формування змісту залежить ефективність технологій навчання в цілому.
Визначимо спочатку концептуальні теоретичні основи розробки поліізоморфного змісту загальноінженерних дисциплін для технологій навчання.
До концептуальних філософських основ можна віднести положення про необхідність розробки змісту для високоефективних технологій навчання на основі фундаментальних положень теорії пізнання та діалектико-матеріалістичного методу [19, 47, 96, 97, 223, 224, 262, 283, 318, 405, 417].
Основним психологічним концептуальним положенням розробки поліізоморфного змісту для технологій навчання є концепція комплексного, системного забезпечення інтенсифікації навчальної діяльності студентів шляхом інтенсифікації всіх її підсистем та елементів з урахуванням природних психічних процесів, механізмів та явищ сприйняття і засвоєння навчальної інформації, а також психологічних теорій навчання [12, 22, 29, 52, 54, 57, 69, 79, 94, 121, 122, 137, 154, 155, 166, 173, 192, 197, 199, 209, 254, 255, 257, 264, 273, 275, 316, 351, 385, 400, 410, 451, 452, 454, 474, 475, 487, 498].
Розробка поліізоморфного змісту загальноінженерних дисциплін для технологій навчання повинна базуватись на таких загальнонаукових методах, як системний метод, структурно-функціональний метод, методи теорії інформації, методи математичної формалізації, методи моделювання, методи теорії управління системами, методи логіки, методи теорії штучного інтелекту [19, 38, 46, 59, 64, 70, 78, 87, 88, 190, 202, 226, 235, 248, 306, 310, 342, 380, 381, 396, 418, 425, 432, 520].
Концептуальними дидактичними основами розробки поліізоморфного змісту загальноінженерних дисциплін для технологій навчання є такі підходи [251, 271, 366, 379, 455]: особистісно-орієнтований, індивідуальний та диференційний, акмеологічний, полісистемний, діяльнісний, технологічний, інформаційний, оптимізаційний, синергетичний, інтегративно-дисциплінарний (цілісний), модульний.
Система концептуальних теоретичних положень наведена на рис. 2.1. Тільки за умови реалізації цієї системи можлива розробка змісту для високоефективних технологій навчання загальноінженерних дисциплін.
2.2. Дидактичні підґрунтя розробки теорії поліізоморфного змісту для технологій навчання
Визначимо дидактичні підґрунтя розробки теорії поліізоморфного змісту загальноінженерних дисциплін для технологій навчання виходячи з основних положень сучасної педагогічної концепції, основною рисою якої є гуманістичний характер і яка головною метою освіти та виховання проголошує реалізацію та самореалізацію особистісного потенціалу людини [123, 216, 271, 283, 286, 323, 371].
Ця концепція повною мірою стосується і системи вищої технічної освіти. Серед проблем вищої технічної освіти можна в першу чергу визначити такі [3, 7, 85, 105, 110, 174, 217, 284, 302, 304, 391, 406, 407]:
- зміст вищої технічної освіти не встигає відображати результати науково-технічного прогресу сучасної техніки та технології;
- традиційна система вищої технічної освіти орієнтована в основному на вироблення у студентів системи знань, навичок та вмінь (які застарівають за 3-5 років), а не на вироблення узагальнених, універсальних методів професійної діяльності, які б були інваріантними стосовно змін у зразках техніки та технології;
- традиційна система вищої технічної освіти характеризується формуванням знань в основному на репродуктивному рівні, у той час, коли умови сьогодення вимагають підготовки всебічно розвиненої творчої особистості фахівця;
- відсутність у сучасній парадигмі вищої технічної освіти категорій етики, моралі та духовності;
- не на належному рівні в сучасних технологіях підготовки інженерних кадрів представлене формування основ міжособистісних відносин як в умовах виробництва, так і за їх межами, що призводить до неможливості гармонійного існування людини.
Ці обставини викликають необхідність внесення суттєвих інноваційних змін у дидактичні системи і технології підготовки сучасних інженерних кадрів.
Розглянемо особливості кожного із зазначених вище інноваційних підходів стосовно використання їх у технологіях навчання загальноінженерних дисциплін та відображення в системі змісту.
Особистісно-орієнтований підхід [43, 139, 216, 329, 423] визначає основним змістом дидактичного процесу поряд із засвоєнням знань, навичок та вмінь також розвиток професійно важливих якостей студентів. Для технологій навчання загальноінженерних дисциплін такими якостями є в першу чергу професійно важливі якості майбутнього інженера. Для реалізації цього завдання вже на етапі розробки системи змісту необхідно забезпечити можливість розвитку професійно важливих якостей студентів. Основу цього розвитку повинні складати розробка та використання в системі змісту проблемних ситуацій, які найбільш відповідають майбутній професійній діяльності інженера [31, 295, 296, 476-479].
Реалізувати розвиток професійно важливих якостей кожного студента можливо тільки за умови індивідуального та диференційного підходу [6, 74, 108, 348, 468, 528].
Індивідуальний підхід в технологіях навчання загальноінженерних дисциплін передбачає забезпечення в першу чергу кожного студента індивідуальними дидактичними засобами навчання і надання кожному з них можливості засвоєння навчальної інформації в тому темпі, що визначається індивідуальними психологічними особливостями. Одним з перспективних напрямів забезпечен