РОЗДІЛ 2. ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ПОДАТКОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ ТА ОЦІНКА ЙОГО
ЕФЕКТИВНОСТІ
2.1. Аналіз системи податкового контролю
Виходячи з того, що система податкового контролю складається із об?єктів
контролю, органів податкового контролю та контрольних процедур, які вони
безпосередньо виконують, нижче детально розглянемо саме останню складову,
оскільки попередні були досліджені у першому розділі.
Виходячи з функцій органів податкового контролю та з обсягів доходів,
надходження яких забезпечується до бюджетів усіх рівнів та державних цільових
фондів, можна зробити висновок, що саме державна податкова служба є провідним
органом податкового контролю. Саме її діяльність є максимально законодавчо
врегульованою та систематизованою, а тому буде найбільш придатною та
характерною при оцінці основних напрямів податкового контролю.
Перший етап податкового котролю починається з обліку платників податків, який в
основному базується на даних обліку суб?єктів підприємницької діяльності в
органах державної реєстрації. Порядок державної реєстрації регулюється Законом
України “Про підприємництво” та постановою Кабінету Міністрів України “Про
порядок державної реєстрації суб?єктів підприємницької діяльності”. Державна
реєстрація проводиться у виконавчому комітеті міської, районної (у місті) ради
або в районній державній адміністрації міст Києва та Севастополя за
місцезнаходженням або за місцем проживання суб?єкта при поданні даним суб?єктом
відповідних документів [148, 42]. Для цього ведеться спеціальний реєстр, що
являє собою автоматизовану систему збирання, накопичення та обробки даних про
юридичних та фізичних осіб. Реєстр створюється на основі національної системи
класифікації та кодування техніко-економічної інформації і повинен вестися
Державним комітетом підприємництва. Однак до цього часу його практично не
створено, а тому, на нашу думку, необхідно відмовитися від цієї практики та
обмежитися функціонуванням Єдиного державного реєстру підприємств та
організацій України (ЄДРПОУ), який ведеться з 1 січня 1996 року Держкомстатом
України.
Відкриття та закриття банками рахунків проводиться відповідно до Інструкції
Національного банку України, що регулює правовідносини, які виникають при
відкритті клієнтам банків рахунків у національній та іноземній валюті. У разі
відкриття рахунку суб?єкта підприємницької діяльності до отримання банком
повідомлення про взяття рахунку на облік податковим органом операції за цим
рахунком здійснюються лише із зарахування коштів. Фізичні особи, які
відкривають рахунки, мають пред?явити уповноваженому працівнику банку разом із
необхідними документами і довідку податкового органу про присвоєння
ідентифікаційного номера. Разом з тим, необхідно зазначити, що подібні
процедури ускладнюють підприємницьку діяльність, використовуються лише на
території країн СНД та з розвитком технологій податкового моніторингу
підлягають скасуванню.
З метою забезпечення податкового контролю суб’єкт підприємницької діяльності
зобов’язаний направити органу податкової служби, у якому він обліковується як
платник податків і зборів, повідомлення про відкриття або закриття рахунків у
банках. Таке повідомлення протягом трьох робочих днів з дня відкриття чи
закриття рахунку подається особисто або направляється на адресу відповідного
державного податкового органу з повідомленням про вручення. У разі закриття
рахунку суб?єкта підприємницької діяльності установа банку протягом трьох
робочих днів повідомляє про це податковий орган [126].
Облік платників податків - це перша стадія активного податкового контролю з
боку усіх контролюючих органів, за винятком митних, яка створює передумови для
здійснення контролю за правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю
перерахування податків і зборів до бюджетів та державних цільових фондів.
Оскільки найбільший контингент платників податків перебуває на обліку саме у
податковій службі, розглянемо основи його організації на її прикладі.
Облік платників податків у державній податковій службі починається з
реєстрації платників, містить функції їх перереєстрації, внесення змін в
облікові справи, зняття з обліку. За результатами обліку передбачено можливість
отримання будь-якої інформації щодо платників податків, зокрема, про їх
якісний і кількісний склад. Для цього формуються спеціальні автоматизовані
реєстри: Єдиний банк даних про платників податків-юридичних осіб та Державний
реєстр фізичних осіб-платників податків. Порядок обліку платників податків
чітко визначається державою за допомогою інструктивних норм [93, с. 34].
Бази даних підрозділів обліку є основними в інформаційному забезпеченні
діяльності податкових органів. На цих базах даних побудована система обліку
надходження платежів до всіх видів бюджетів та державних цільових фондів, яка,
у свою чергу, забезпечує контроль за своєчасним та повним надходженням
податків, зборів та інших обов’язкових платежів. Облік платежів організований
таким чином, щоб забезпечити інформацією про нараховані, відстрочені,
розстрочені та сплачені податкові зобов’язання, податковий борг та його
погашення, переплати, відшкодування з бюджету в розрізі платників податків та
платежів [82, с. 4]. Усю сукупність робіт з ведення обліку податків, зборів,
інших обов’язкових платежів та складання звітності можна умовно розділити на 3
етапи (рис. 2.1).
Результати дослідження облікових процедур дозволили систематизувати їх за
групами та визначити їх рівень автоматизації (див. додаток А), який свідчить,
що до цього часу залишаються певні процедури, автоматизація яких є мож
- Киев+380960830922