РОЗДІЛ 2
ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАСВОЄННІ ЕКОНОМІЧНИХ
ЗНАНЬ СТУДЕНТАМИ
2.1. Вплив інноваційних технологій на професійну підготовку особистості
вчителя
У ході проведення констатуючого експерименту переконались, що важливим
компонентом технології фахової підготовки вчителя фізичної культури є
інноваційні технології навчання. Інноваційна технологія навчання – це такий
процес організації навчально-пізнавальної діяльності у вищому навчальному
закладі, в основі якого є розвиток інтелекту та творчих здібностей студента
факультету фізичної культури, її самобутність, самоцінність, суб’єктивний
досвід якої спочатку розкривається, а потім узгоджується зі змістом професійної
освіти. Досліджуючи модель інноваційної технології навчання у вищому
навчальному закладі ми виділяємо три основні види: інтенсивні освітні
технології (соціально-педагогічна модель); психолого-інноваційні технології
(предметно-дидактична модель); особистісно орієнтовані технології (психологічна
модель)[115].
Соціально-педагогічна модель допомагає реалізувати вимоги суспільства, в яких
сформульоване соціальне замовлення, підготувати вчителя фізичної культури з
наперед заданими якостями та рисами.
Предметно-дидактична модель інноваційної технології навчання, її обгрунтування
та дослідження традиційно зв’язані з організацією використання наукових знань в
технології економічної підготовки вчителя фізичної культури з врахуванням
змісту нормативних курсів, їх диференціації.
Психологічна модель інноваційної технології навчання підготовки студента
фізичної культури спочатку зводилась до визнання відмінностей у пізнавальних
здібностях студентів, а тепер визнається як складне психологічне утворення,
обумовлене генетичними, анатомо-фізіологічними, соціальними причинами та
факторами в їх складній взаємодії та взаємообумовленості.
В інноваційній технології навчання вчителя фізичної культури ми виділяємо
критеріально-орієнтовану та навчально-пізнавальну діяльність.
Критеріально-орієнтована підготовка – це навчання, у процесі якого попередня
оцінка знань відіграє роль зворотного зв’язку і підкорена досягненню мети –
еталону або його складових частин. При цьому попередні оціночні судження, котрі
одержує студент, носять змістовний характер повинні допомогти йому скоректувати
свою професійну підготовку. В основі критеріально-орієнтованої економічної
підготовки вчителя фізичної культури лежить стандартизований контроль, який
передбачає розробку тестів. Крім того, критеріально-орієнтована підготовка
студента передбачає використання машинного контролю (комп’ютерна техніка) і
безмашинний контроль; вибіркові питання; альтернативні завдання; завдання
багатоманітного вибору; завдання перехресного вибору; конструктивні завдання
[115, 203-215].
У процесі констатуючого експерименту ми виходили з того, що введення
інноваційної технології навчання у вищому навчальному закладі зорієнтоване на
загальну модель професійної підготовки педагога. Але ця ідея вимагає певної
конкретизації стосовно обраної нами проблеми дослідження. Тому на основі такого
підходу нами був розроблений і апробований модульний варіант програми спецкурсу
„Професійно-економічна підготовка вчителя фізичної культури”, який у своєму
змісті передбачає:
– засвоєння питань, що сприяють накопиченню наукових понять, принципів та
закономірностей використання нових технологій навчання з економічною
спрямованістю на сучасному рівні, а також певної професійної освіти, що сприяє
застосуванню набутих студентом знань у практичній діяльності;
– використання модульної технології професійної підготовки особистості до
економічної освіти учнів в загальноосвітній школі, врахування важливості
складових компонентів кожного модуля, їх діалектичного взаємозв’язку та
об’єктивної наступності, існування модуля як окремої одиниці програми;
– побудову кожного модуля програми економічної підготовки вчителя фізичної
культури за принципом поступового ускладнення, що дає можливість удосконалити
технологію професійної підготовки особистості, підвищити ефективність засвоєння
грунтовної економічної інформації на основі нових ринкових відносин [126].
Такий підхід дозволив нам реалізувати інноваційну технологію навчання, яка
підвищує ефективність модульно-рейтингової методики професійно-економічної
підготовки вчителя фізичної культури.
У процесі наукового пошуку нашу увагу привернула монографія „Україна: шлях до
себе” авторів В.Кременя, В.Ткаченка у якій розглядається проблема суспільної
трансформації України за доби незалежності у контексті багатовікового
історичного досвіду. Останні роки засвідчили, що суспільство зіткнулося з
низкою нових проблем. Це насамперед прийняття Конституції України, пошук
„української ідеї”, глибокий суспільний розкол, феномен нелегітимності
політичної влади. Два стратегічні завдання – розбудова правової соціальної
держави та розвиток громадянського суспільства – ще дуже далекі від свого
розв’язання [56].
Подолання синдрому „неісторичного народу” та комплексу „меншого брата” автори
монографії пов`язують із поглибленням самоорганізації суспільства та
підвищенням його партнерських якостей щодо інших країн світової співдружності.
Ці завдання набули особливої гостроти за умов протиборства ідеологій „західного
лібералізму” і „євразійської соборності” в суспільно-політичній думці середини
1990-х років. Автори у розділі „Подолати розкол” акцентують увагу на питаннях
освіти, науки, культури, зокрема вказуючи, що основні зміни у сфері освіти
зводилися до намагання трансформувати цю систему, адаптувати її до потреб
суверенної держ
- Киев+380960830922