РОЗДІЛ 2
МУЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ ОСНОВНИХ ШКІЛ
НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОЗВИТКУ
ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ПОЛЬЩІ
2.1. Тенденції музичного виховання у країнах Західної Європи, які вплинули на
процес реформування музичної освіти учнів польських шкіл
Посилення тенденції до інтеграції західноєвропейських держав у сфері освіти під
керівництвом Європейського Союзу передбачає розробку єдиної освітньої стратегії
як обов'язкової умови політичного і економічного об'єднання різних країн
Європи. Сучасний освітній процес в школах Західної Європи характеризується
переорієнтацією його на особистість учня, формування у нього суспільно значущих
цінностей, створення сприятливих умов для самовизначення та самореалізації
своїх потенціальних можливостей у майбутній професійній діяльності,
удосконаленні засобів і методів навчально-виховного процесу, підвищення рівня
професіоналізму вчителя. Важливе місце у системі шкільної освіти у більшості
країн Європи належить естетичному вихованню, провідним засобом якого є музика.
Музичне виховання в основних школах Польщі наприкінці ХХ та на початку ХХІ
століття розглядається під кутом інтеграції шкільної освіти до вимог
Європейського Союзу. Тому доцільно розглянути основні форми музичного виховання
школярів у найбільш розвинених країнах Західної Європи.
Музика входить до навчальних планів більшості основних шкіл як обов'язковий
предмет, а також опановується в різних формах факультативних занять у
позаурочний час, які відвідують учні за власним бажанням. Факультативні
заняття музикою характерні лише для деяких країн Європи, таких як Італія
(частково), Англія та Франція. При цьому, необхідно підкреслити, що
необов'язковість занять музикою для всіх школярів не означає недооцінювання
важливості музичного виховання підростаючих поколінь у цих країнах [218].
В Італії в початковій школі, яка охоплює п’ять років навчання, музика не є
обов'язковим предметом. В італійських початкових школах працюють, переважно,
вчителі, які не мають необхідної музично-педагогічної кваліфікації. Брак
відповідної підготовки вчителів до викладання предмета “музика” є, врешті-решт,
проблемою шкільної освіти багатьох інших країн Європи, зокрема тих, де музика
входить до навчальних планів як обов'язковий предмет. На наступному етапі
навчання (з шостого класу) музика є обов’язковим навчальним предметом, на який
виділяється дві години на тиждень.
У 90-х роках в Італії почалась інтенсивна модернізація системи музичного
виховання школярів, що було викликано гострою критикою засобами масової
інформації органів освіти, відповідальних за музичне виховання молоді.
Результатом її стала спроба певного реформування системи музичного виховання
учнів загальноосвітніх шкіл. Так, на засадах експерименту було впроваджено
спеціальну програму вивчення основ музики дітьми 9-10-ти років. За цією
програмою в учнів 2-3-х класів на уроки музики відводиться дві години на
тиждень. У більшості шкіл ці уроки проводяться викладачами регіональних
музичних навчальних закладів (коледж, консерваторія). Вони також допомагають
школам в естетичному вихованні учнів різних класів у позаурочний час. Загалом
експеримент приніс позитивні результати, його наслідки широко обговорювалися
на шпальтах педагогічної преси, у програмах телебачення і радіо, вони згодом
впроваджувались у багатьох школах Італії.
Музичне виховання учнів загальноосвітніх шкіл Франції здійснюється з І-го по
8-й клас на підставі добровільної участі учнів на музичних заняттях у
позаурочний час. Цей факультативний предмет має назву “Знайомство з музикою”,
на нього відводиться по 1-2 години на тиждень (в залежності від рішення
керівництва школи та педагогічної ради) [108].
Загалом, музичне виховання дітей та молоді відбувається в школах Франції в
трьох основних формах:
1. Факультативні заняття з музики в основній школі.
2. Поглиблене вивчення музики в школі на факультативних заняттях, які
призначені для здібних дітей, але без конкретної музичної спеціалізації.
3. Навчання здібних учнів у спеціальних музичних школах (гра на музичних
інструментах).
До змісту програм з факультативних занять музикою входять: хоровий спів,
слухання музичних утворів французьких та зарубіжних композиторів.
До французьких шкіл характерне партнерство з різними соціальними інституціями
та спеціалістами у справі мистецтва. При цьому значну активність виявляє
місцева влада у справі організації у навчальних закладах занять із музики,
танцю та образотворчого мистецтва (за окремою оплатою вчителів). У деяких
загальноосвітній школах створені класи спеціальної підготовки з мистецтва,
зокрема, музики і танцю. Слід зазначити, що за останні роки у Франції
відбуваються позитивні зміни щодо залучення школярів до культурних цінностей
через засвоєння ними кращих творів світового мистецтва.
Однією з європейських країн, в якій музика не входить до обов’язкових
навчальних предметів є Англія. Але при цьому необхідно зазначити, що в Англії
існує досить складна система визначення обов'язкових та факультативних
навчальних дисциплін для школярів. Кожна школа сама вирішує, які навчальні
предмети повинні бути обов'язковими, а також їх обсяг годин (на тиждень та
навчальний рік) для конкретного класу. Тільки релігія та фізичне виховання є
обов'язковими предметами для всіх типів шкіл [135].
В основних школах цієї країни навчаються діти від 5 до 11 років. Навчання
розподіляється на два цикли: нижчий і вищий. У наш час в умовах реформування
освіти, частіше реалізується концепція, в якій перший етап основної школи
охоплює 4 класи (діти від 5 до 9 років). Після закінче
- Київ+380960830922