Ви є тут

Спеціальна фізична підготовка офіцерів чергового бойового розрахунку командного центру Військово-морських Сил України

Автор: 
Красота Вадим Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004019
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
Робота над дисертаційним дослідженням проводилася протягом 2000 - 2006 років на
базі командного центру Військово-морських Сил України та Севастопольського
військового морського інституту імені П.С. Нахімова. У процесі
науково-дослідної роботи систематично і цілеспрямовано вивчалися система,
процес і методика фізичної підготовки військовослужбовців операторського
профілю до несення бойового чергування, використання фізичних вправ в процесі
бойового чергування, проведення різних форм фізичної реабілітації та
вдосконалення фізичного розвитку військово-службовців.
Методологічною основою дослідження стали основні положення діалектики і
положення системного підходу [5], теорії ”переносу” фізичної підготовленості і
формування рухових навичок [27], положень теорії адаптації, що дозволило
вивчати процес фізичної підготовки військово-службовців операторського профілю
як цілісну функціональну систему, розглядаючи її в постійній зміні й розвитку,
а також у тісній взаємодії з іншими дисциплінами, що регламентують бойову
підготовку, виявляючи протиріччя і визначаючи напрямки подальшого удосконалення
[31, 44, 50].
Крім того, у своїх дослідженнях ми спиралися на розуміння фізичної підготовки
як невід’ємної частини всебічного розвитку особистості військового фахівця, її
необхідності під час оволодіння професійними знаннями, уміннями й навичками,
зв’язку фізичної підготовки із системою фізичної культури населення загалом і
професійно-прикладною фізичною підготовкою спеціалістів операторського профілю
зокрема, а також її взаємодії з такими компонентами фізичної культури: базове
фізичне виховання, спорт, рекреаційна фізична культура, фонова фізична
культура, професійно-прикладна фізична підготовка, адаптивна фізична культура
[71].
У дослідженнях взяли участь: офіцери командного центру Військово-морських Сил
ЗС України (серед яких офіцери керівного складу та офіцери - спеціалісти
операторського профілю (n=59)), офіцери - спеціалісти фізичної підготовки та
спорту ЗС України (n=40) - усього 99 осіб.
2.1. Методи досліджень
Для розв’язання завдань, поставлених у цій роботі, нами використано структуру
експериментальних досліджень, яка подана в табл. 2.1.
Відповідно до мети і розв’язуваних завдань використано наступні методи
дослідження [8, 63]:
* теоретичний аналіз, систематизація й узагальнення даних науково-методичної
літератури;
* педагогічні спостереження та контрольні іспити;
* анкетування й експертне опитування;
* фізіологічні, психофізіологічні й антропометричні методи дослідження;
* дослідження професійної підготовленості офіцерів;
* методи математичної обробки отриманих результатів;
* педагогічний експеримент.
Теоретичний аналіз, систематизація й узагальнення даних науково-методичної
літератури. Вихідними теоретичними розробками при обґрунтуванні основних
положень нашого дослідження стали праці вітчизняних і закордонних фахівців з
теорії діяльності й здібностей, теорії педагогіки, психології і
психофізіології, теорії фізичної культури і підготовки військ, теорії та
практики професійної освіти й медицини [15, 80, 81, 93, 98, 147, 152, 171].
Аналіз літератури проводився з метою порівняння поглядів авторів щодо основних
питань дисертації, що дозволило визначити напрямок роботи, сформулювати мету і
завдання дослідження, визначити шляхи їх вирішення.
Таблиця 2.1
Структура й обсяг експериментальних досліджень
Методи дослідження
Час проведення
Кіль-кість
осіб
Кільк. дослі-джень
Професіографічне опитування офіцерів-керівників та спеціалістів фізичної
підготовки (експертна оцінка, досліджен-ня професійної діяльності офіцерів)
В циклі БЧ
99
198
Професіографічне опитування досліджу-ваних (анкетування оперативних чергових КЦ
ВМС):
* самооцінка здоров’я за методикою Войтенко В.П.;
* оцінка фізичної активності
До-після експерименту
Після експерименту
59
59
118
59
Дослідження рівня:
* фізичного стану (індекс ФС, за Піроговою Є.А.);
* фізичного розвитку (індекс ФР Кетле);
* фізичної підготовленості
До експерименту Після
експерименту
59
59
59
118
118
118
Витривалість м’язів спини до статичного зусилля, с:
До-після БЧ,
експерименту
59
118
Загальна оцінка суб’єктивного стану (САН), бал
До-після БЧ,
експерименту
59
236
Латентний період простої сенсомоторної реакції, Мс
До-після БЧ,
експерименту
59
236
Латентний період складної сенсомоторної реакції з вибором, Мс
До-після БЧ,
експерименту
59
236
Оцінка фізичної працездатності - PWC170(V) – біг, м\с
До-після БЧ,
експерименту
59
236
Оцінка оперативної пам’яті, правильних сум
До-після БЧ,
експерименту
59
236
Оцінка концентрації і стійкості уваги за методикою ”Переплутані лінії”, ум. од.
До-після БЧ,
експерименту
59
236
У процесі дослідження вивчалася науково-методична література з наступних
проблем: специфіки організації роботи спеціалістів операторського профілю;
спеціальної спрямованості фізичної підготовки офіцерів різних видів Збройних
Сил України; спеціальної спрямованості фізичної підготовки офіцерів армій
розвинутих країн; впливу на організм військовослужбовців несприятливих факторів
військово-професійної діяльності та можливих шляхів підвищення стійкості до цих
факторів.
Педагогічні спостереження та контрольні іспити проводилися за методиками і
рекомендаціями викладеними в роботах [8, 46, 132, 133]. Об’єктами педагогічних
спостережень були: виконання функціональних обов’язків офіцерів ЧБР КЦ,
динаміка їх професійної працездатності, фізичної підготовленості, фізичного
стану, фізичного розвитку, психічних та психофізіологічних параметрів у циклі
бойового чергуван