Ви є тут

Формування вмінь вибору методів навчання в процесі загальнодидактичної підготовки майбутніх вчителів початкових класів.

Автор: 
Колеснікова Ірина Валентинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002506
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЬ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ВИБОРУ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ЗАГАЛЬНОДИДАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

2.1. Модель формування вмінь вибору методів навчання як багатомірної структури спільної діяльності вчителя та учнів
Формування вмінь вибору методів навчання є педагогічним процесом, який спрямований на формування вмінь будувати мікродіяльність вчителя та учнів, що забезпечує готовність студентів будувати процес навчання в цілому. Визначення сутності процесу формування вмінь вибору методів навчання передбачає розгляд зв'язку цього процесу з іншими й тим самим визначення його специфіки та функцій, розкриття його структури, аналіз закономірних зв'язків між компонентами, визначення умов функціонування даного процесу.
Визначення сутності будь-якого об'єкта є неможливим без розгляду його структури. В той же час вона (сутність) не може бути пізнана інакше як через особливості функціонування об'єкта. Таким чином, ефективним засобом проектування процесу формування вмінь вибору методів навчання у студентів є, на нашу думку, структурно-функціональна модель цього процесу ( рис.2.1).
Термін "модель" перекладається з французької мови як зразок. В педагогіці модель розуміють як схему для пояснення чи відображення якогось явища чи процесу. Моделі в педагогіці виконують ряд функцій:
- дозволяють науково уявити стан існування та використання того чи іншого об'єкта для подальшого аналізу;
- можуть виступати теоретичним орієнтиром для подальшого конструювання певного об'єкта;
- дозволяють з'ясувати, в якій зоні ближнього розвитку працюють учні;
- дозволяють важкодоступні описові явища зробити доступними за рахунок їх наочного зображення.

Рис. 2.1. Структурно-функціональна модель формування вмінь вибору методів навчання
В педагогіці існує багато моделей тих чи інших об'єктів. Так, мова може йти про модель процесу навчання, модель процесу управління, модель уроку, тощо. В нашому дослідження ми створили модель з метою науково уявити цілісність процесу формування вмінь вибору методів навчання з подальшим аналізом взаємозв'язків між кожним із компонентів цієї моделі та особливостями перебігу цього процесу під час навчання студентів.
В основу формувального процесу покладені системний, синергетичний та діяльнісний підходи. Так, системний підхід забезпечив цілісне розуміння студентами методу навчання як самостійної системи з усвідомленням всіх зв'язків та залежностей між його компонентами. В той же час даний підхід сприяв розумінню методу навчання як складової (підсистеми) більш загальної системи - процесу навчання, що дозволило визначити місце та значення методу навчання в цілому.
Синергетичний підхід до процесу формування вмінь вибору методів навчання передбачає вивчення розвитку та саморозвитку названого процесу, його прогнозування й правильне формулювання цілей, які визначають хід процесу, а також управління цим процесом, що забезпечує якісний результат.
Діяльнісний підхід дозволив окреслити компоненти діяльності щодо процесу формування вмінь вибору методів навчання, визначив характер залучення студентів у процес навчання. Майбутні вчителі були активними учасниками на кожному занятті, що значно підвищило ефективність процесу навчання, допомогло сприйняттю майбутніми вчителями навчальної діяльності з формування зазначених умінь як особистісно значущої.
Апробація моделі здійснювалася в процесі вивчення курсів "Дидактика", методик викладання навчальних дисциплін початкової школи, технологій вивчення освітніх галузей та проходження педагогічної практики.
Керівництво викладачем процесом формування вмінь полягає в керуванні зовнішніми детермінантами - визначення відповідного змісту, розподіл його в часі, підбір методів навчання в процесі пізнавальної діяльності; організація процесу навчання відповідно до поставлених завдань; визначення раціональних термінів поетапного опрацювання складових умінь вибору методів навчання, що формується; в корекції виконаної роботи.
Основними структурними компонентами формування вмінь вибору методів навчання, взаємодія яких забезпечує його функціонування та цілісність, є цільовий, змістовий, операційно-діяльнісний, результативно-оцінювальний. Наповнення кожного компонента та їх взаємодія визначається дією дидактичних принципів та умов, що забезпечують ефективне функціонування даної моделі.
Цільовий компонент процесу формування вмінь вибору методи навчання представлений єдністю мети та системи завдань, комплексне вирішення яких забезпечить її досягнення. Метою реалізації моделі в процес навчання є оволодіння студентами вміннями вибору та конструювання методів навчання на кожному з етапів загальнодидактичної підготовки, без чого неможливо забезпечити високий рівень якості підготовки майбутнього вчителя. При конкретизації завдань процесу формування умінь ми керувалися сутністю методу навчання, процесу його вибору та конструювання, структурою цього виду діяльності та уміннями здійснювати вибір та корекцію зокрема. Відповідно, завданнями процесу формування вмінь вибору методів навчання були:
1) формування знань про сутність, функції, структуру методів навчання, критерії їх вибору та конструювання, взаємозв'язок методів з іншими компонентами процесу навчання;
2) формування вмінь вибору та конструювання методів навчання з урахуванням всіх критеріїв та умов, що визначають цей процес:
а) формування вмінь вибору зовнішньої форми прояву методів навчання;
б) формування вмінь наповнювати методи навчання внутрішньою логіко- психологічною, пізнавально-розвивальною сутністю;
в) формування вмінь реалізовувати цілісний підхід до вибору та конструювання методів навчання на основі їх багатомірності, багатосторонності, поліфункціональності;
3) формування вмінь здійснювати аналіз та корекцію міні- та максідіяльності у структурі процесу навчання.
Науково обґрунтований відбір змісту процесу формування вмінь вибору методів навчання є однією з важливих умов ефективної реалізації пропонованої моделі. Отже, змі