Ви є тут

Формування потреби фізичного вдосконалення у студентів вищих технічних навчальних закладів

Автор: 
Сичов Сергій Олександрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U000784
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Зміст, засоби і методи формування у студентів вищих технічних навчальних закладів потреби фізичного вдосконалення. ....................................................................................
2.1 Методи і прийоми формування у студентів потреби фізичного вдосконалення у процесі обов?язкових занять.........................
2.2 Формування у студентів потреби в заняттях фізичними вправами у процесі спортивного вдосконалення.....................................
2.3 Формування у студентів потреби фізичного вдосконалення в процесі самостійних занять....................................................................
2.4 Порівняльний аналіз експериментальних даних щодо формування у студентів потреби фізичного вдосконалення.....................
Висновки до другого розділу. .........................................................
Загальні висновки ...................................................................

Список використаних джерел................................................

Додатки..........................................................................

В С Т У П

Актуальність дослідження. Основною проблемою сучасної системи вищої освіти є пошук оптимальних шляхів підготовки висококваліфікованих спеціалістів з високим рівнем конкурентоспроможності в умовах ринкової економіки. У цьому зв'язку адаптація молодих фахівців до нових умов праці вимагає від них глибоких професійних знань, умінь до співпраці, стійкої працездатності, фізичного здоров'я, які у своїй єдності сприяють високій продуктивності праці. У зв'язку з цим у Цільовій комплексній програмі "Фізичне виховання - здоров'я нації" перед вищими навчальними закладами поставлено завдання сприяти вихованню в студентів морально-вольових якостей, покращенню їх фізичного і психічного здоров'я. У вирішенні цього завдання велике значення належить фізичному вихованню. Тому формування у студентів вищих технічних навчальних закладів потреби фізичного вдосконалення розглядається як один з перспективних напрямів їх діяльності.
Аналіз програми з фізичного виховання для вищих технічних навчальних закладів свідчить про те, що вона в цілому зорієнтована на вирішення завдань фізичного вдосконалення студентів з урахуванням специфіки їхньої майбутньої діяльності. Така спрямованість знайшла вирішення у професійно-прикладній фізичній підготовці, яка є складовою частиною змісту навчальної програми, навчально-методичних посібників та підручників. У той же час низький рівень рухової підготовленості, розвитку в студентів психофізичних і вольових якостей гальмує їх особистісне зростання.
Подолання зазначеної однобокості й раціональне використання засобів фізичної культури і спорту в процесі навчання у вищому технічному навчальному закладі можливе, на нашу думку, за умови формування в студентів стійкої потреби фізичного вдосконалення. При такому підході відкриваються широкі можливості у підвищенні рухової активності студентів, фізичної підготовленості та розвитку в них базових фізичних якостей. Крім того, пізнання закономірностей та механізмів формування в студентів потреби фізичного вдосконалення сприятиме вихованню у них звички до самостійних занять фізичними вправами.
Зазначимо, що загальнотеоретичні питання формування потреб особистості розглянуті в роботах В.Г.Афанасьєва, Р.О.Довбуша, Б.С.Кобзаря, О.В.Ліселкіна, М.І.Михайлова, В.М.Оржеховської, Л.П.Станкевича та ін.; психологічні основи формування потреб особистості розкриваються у працях Б.Г.Ананьєва, І.Д.Беха, Л.І.Божович, Л.С.Виготського, О.Г.Ковальова, Г.С.Костюка, О.М.Леонтьєва, К.К.Платонова, С.Л.Рубінштейна та ін.; професійно-педагогічна спрямованість особистості розглядається у роботах О.Д.Бутовського, Ф.Н.Гоноболіна, В.А.Крутецького, Н.В.Кузьміної, В.Ф.Новосельського, В.М.Платонова, В.А.Сластеніна, Б.М.Шияна, О.І.Щербакова та ін.; основи формування в учнів потреб фізичного вдосконалення розроблені у дослідженнях В.Г.Ареф'єва, Г.І.Власюк, Л.Д.Гурмана, М.І.Жаваронкової, Ю.С.Жилки, М.Д.Зубалія, М.П.Козленка, В.В.Лесика, О.І.Остапенка, І.І.Петренка, М.С.Солопчука, В.В.Столітенка, А.Л.Турчака, Є.М.Франківа, Н.М.Хоменко та ін.; питання формування мотивів, потреб і ставлення студентів до занять фізичними вправами розглянуті в роботах В.О.Бауера, С.Н.Бубки, М.Я.Віленського, Л.В.Волкова, Г.Е.Іванова, В.І.Ільїнича, І.М.Каплана, М.Ю.Кутепова, О.С.Куца, Ю.Т.Похолінчука, А.Г.Рибковського, В.А.Щербини та ін.; питання формування потреб фізичного вдосконалення у студентів вищих педагогічних навчальних закладів розглянуті в дисертаційних роботах О.П.Внукова і П.І.Щербака.
М.Я. Віленський, О.П. Внуков, І.М. Каплан, розглядаючи формування в студентів потреби фізичного вдосконалення, відмічають, що в процесі цієї роботи у них повинна створюватися стійка мотивація до занять фізичною культурою і спортом, яка має сприяти реалізації на практиці завдань фізичного виховання та відповідати вимогам професійної діяльності [ 36, 117 ]. Н.І.Пономарьов і В.М.Рейзін відзначають, що формуючи у студентів потребу фізичного вдосконалення, варто виходити з того, що вона є біологічною - розвиваючою і соціально-психологічною - виховуючою [223]. М.Д.Зубалій, М.В.Туленков, П.І.Щербак підкреслюють, що процес формування у студентів потреби фізичного вдосконалення передбачає виховання самосвідомості, дисциплінованості, самостійності, старанності, прагнення бути здоровим, а також розвиток основних фізичних якостей. Тобто, реалізація потреби в заняттях фізичними вправами сприяє вдосконаленню біологічної природи людини і активно впливає на її соціальну сутність [ 271, 296 ].
При цьому аналіз літературних джерел та дисертаційних досліджень свідчить про те, що проблема формування у студентів вищих технічних навчальних закладів потреби в заняттях фізичними вправами не була предметом спеціального вивчення. ЇЇ актуальність, недостатня розробка, вимог