Ви є тут

Педагогічна корекція порушень у сфері спілкування підлітків зони радіологічного контролю (в умовах лікувально-оздоровчого закладу)

Автор: 
Літяга Інна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U001200
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОРЕКЦІЇ МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ ПІДЛІТКІВ ЗОНИ РАДІАЦІЙНОГО ЗАБРУДНЕННЯ
2.1. Діагностика рівня сформованості сфери спілкування підлітків
Аварія на ЧАЕС завдала великої шкоди не лише тим, що залишила забрудненою велику територію нашої держави, погіршила стан здоров'я людей, а й тим, що викликала значні психолого-педагогічні проблеми дитячого населення, зокрема підлітків. Саме тому конче необхідно правильно організувати реабілітаційний процес постраждалого населення.
Загальна Декларація Конвенції про права дитини на особливе піклування й допомогу (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року), Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС", "Положення про порядок організації оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (Постанова Кабінету Міністрів України від 6 липня 1995 року №498) [55] та інші документи дають підстави стверджувати, що держава докладає певних зусиль для вирішення цієї проблеми. Зокрема, в останньому документі наголошується на щорічному санаторно-курортному лікуванні та відпочинку дітей у лікувально-оздоровчих центрах за участю організацій охорони здоров'я, освіти й соціального захисту населення.
На базі таких лікувально-оздоровчих центрів і здійснювалося наше експериментальне дослідження.
Програма експериментальної роботи вміщувала такі етапи:
1. Констатуючий, у ході якого були виявлені наявні недоліки в спілкуванні підлітків зони радіологічного контролю шляхом порівняння рівня розвитку сфери спілкування підлітків із екологічно чистої зони та радіаційно забруднених районів.
2. Діагностичний. На цьому етапі були виявлені конкретні порушення у сфері спілкування підлітків чорнобильської зони, які були поділені на контрольні та експериментальні групи.
У процесі діагностики отримується не лише необхідна інформація про дитину (групу), але й паралельно виконуються перші корекційні дії - привертається увага до проблеми, створюється міцна мотиваційна основа для її вирішення. Не слід уникати корекційного потенціалу цього етапу, оскільки він дає певні корекційні результати, які дитина усвідомлює і які є вагомими для неї. Згідно з цим визначаються функції діагностичного етапу: інформаційна - збір даних про розвиток сфери спілкування; оціночна - встановлення рівня розвитку сфери спілкування підлітків; коригуюча - внесення часткових виправлень у систему міжособистісних стосунків підлітків.
3. Формуючий - включає безпосереднє усунення особистісних та поведінкових вад якостей спілкування підлітків зони радіаційного забруднення шляхом застосування конкретних бесід, вправ, тренінгів, ігор тощо.
4. Оцінний. Мета цього етапу - перевірка досягнення позитивних змін під час ефективних корекційних впливів на особистісні та поведінкові властивості сфери спілкування підлітків чорнобильської зони в умовах лікувально-оздоровчого закладу на попередньому етапі.
Згідно з процесуальним компонентом (етапами проведення корекції) "Моделі педагогічної корекції порушень у сфері спілкування підлітків зони радіологічного контролю в умовах лікувально-оздоровчого центру" визначимо наступні методи педагогічної корекції недоліків у спілкуванні підлітків, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, які будуть висвітлені у ході експериментального дослідження:
1. Діагностичні.
2. Суто корекційні.
3. Методи реконструкції.
4. Профілактичні.
5. Оцінні.
Під час експерименту, який проводився, як уже зазначалося, на базі санаторіїв "Лісовий берег", "Богунія" Житомирської області, "Червона калина" Рівненської області, "Південний" м.Миргорода Полтавської області та середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №28 м.Житомира, нами було опитано 120 вихователів і 900 підлітків різних районів Житомирської області (Коростенського, Коростишівського, Лугинського, Овруцького, Малинського, Житомирського, Олевського та ін.) і м.Житомира. З них 425 дітей належать до експериментальних груп, 365 - до контрольних і 110 - це діти з екологічно чистої зони (Житомирський, Коростишівський райони, м.Житомир). У ході експериментального дослідження нами було охоплено 38 груп дітей (термін перебування групи в лікувально-оздоровчому закладі складає 24 доби).
Встановлення продуктивного контакту з дитиною, що базується на довір'ї, й одночасне формування у дитини стійкого образу педагога, а також чіткого уявлення про ситуацію спілкування в цілому, складає діагностичний етап педагогічної корекції.
Великого значення набуває перша зустріч із підлітками, оскільки серед них є веселі, спокійні, сором?язливі, мовчазні, нетактовні, грубі тощо. Від того, яким буде перше знайомство, залежатимуть позитивні зміни у процесі педагогічної корекції сфери спілкування. По-перше, необхідно дотримуватися спокійного, доброзичливого тону в ході взаємин і націлити на це підлітків. По-друге, слід попередити дітей, що під час таких зустрічей не може бути акторів і глядачів - усі є учасниками. По-третє, якщо педагог почав працювати з однією групою підлітків, то не слід поповнювати її новими членами.
Почати знайомство можна із вступної бесіди та гри, а саме: "Усі ми любимо спілкуватись. Але іноді забуваємо, що в процесі спілкування можна допомогти людині, а можна й нашкодити. Саме тому спілкуванню треба навчитися".
Дітям пропонується гра "Візитна картка", у ході якої формується первинне сприйняття групи в цілому. Учасники вчаться вичленовувати основну інформацію, включатись у процес кругового спілкування. Ця гра спрямована на формування уміння вичленити основну інформацію, співвідносити й збагачувати отримані знання відповідно до конкретної життєвої ситуації.
Завдання: Кожен з учасників має розповісти про себе. Але завдання ускладнюється тим, що кожна нова "візитна картка", окрім повтору інформації, яка вже прозвучала, має додавати щось нове. Наприклад:
1-й учасник: Мене звати Мишко, мені 14 років.
2-й учасник: Мене звати Оленка, мені 13 років, я л