Ви є тут

Синдром емоційного вигоряння психолога-консультанта: психологічні чинники, профілактика та корекція.

Автор: 
Малишева Каріне Олегівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002154
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2). Для цього, з протоколів терапевтичних інтерв'ю було відібрано фрагменти, що, за рекомендацією автора шкали, є найбільш індикативними з точки зору прояву конгруентності. Йдеться про чотири типи реакцій психолога-консультанта:
1) відповіді з боку психолога-консультанта на прямі запитання клієнта з приводу його почуттів і думок щодо нього;
2) реакції психолога-консультанта на непрямі вирази клієнтом свого наміру дізнатись, що про нього думає терапевт і що він відчуває;
3) реакції психолога-консультанта на вираз клієнтом незадоволення певними аспектами поведінки психолога-консультанта в минулому;
4) спонтанні вислови почуттів з боку психолога.
Кожний такий фрагмент оцінювався трьома експертами, що визначали рівень конгруентності з наведеною шкалою (від 1 до 5). Загальним показником конгруентності вважалось середнє: сума оцінок кожного фрагменту кожним експертом, поділена на їх кількість.
У таблиці 3.8 наведені приклади чотирьох типів ситуацій, індикативних з точки зору прояву конгруентності психолога-консультанта:
Таблиця 3.8
Приклади оцінки фрагментів інтерв'ю за шкалою конгруентності
СитуаціяФрагмент інтерв'юКоментарі1. Пряме запитання з боку клієнта, щодо ставлення до нього психолога-консультанта.[...] К.: Я б хотів наприкінці, щоб ви мені сказали, що ви думаєте про все це? Я в змозі досягти своєї мети?
Т.: У вас є необхідні здібності і бажання, і я не маю підстав для сумнівів, що досягнете. Зараз мене більше непокоїть внутрішня ціна, яку ви вже готові за це сплатити... [...]Дана реакція психолога-консультанта може бути віднесена до четвертого рівня прояву конгруентності за Шкалою Д.Кіслера (див. Додаток Б ). Психолог не приховує і не викривлює інформацію, не ховається у "професіоналізм", спокійно окреслюючи межі своєї компетенції.2. Непрямий вираз клієнтом наміру дізнатися про думки і почуття психолога щодо нього.[...] К.: Це мабуть важка робота: вислухувати все це? Що ви робите, коли вам стає нудно?
Т.: (втомлено) Я уважно вас слухаю. Мені це справді цікаво. [...]Дану відповідь можна оцінити як неконгруентну - перший рівень за Шкалою Кіслера: вербальні і невербальні реакції суперечать одна одній (див. Додаток Б).3. Вираз клієнтом незадоволення певними аспектами поведінки психолога-консультанта[...] К.: Коли ви так дивитесь на мене, я починаю думати: ще одна правильна людина в моєму житті...
Т.: "Правильність" означає для вас фальш, чи вірно я зрозумів? [...]Репліка психолога-консультанта в даній ситуації має бути віднесена до третього рівня прояву конгруентності (див. Додаток Б), характерною особливістю якого є нейтральність, "аконгруентність". Психолог не приховує свої почуття, але й не висловлює їх, використовуючи професійні штампи.4. Спонтанні реакції психолога-консультанта[...] Т: Ви так напружені сьогодні, і я теж починаю відчувати деяку знервованість, сидячи поряд з вами. [...]Дана репліка, висловлена спонтанно, тяжіє до п'ятого рівня прояву конгруентності: кнсультант знаходиться в контакті зі своїми почуттями щодо клієнта: як позитивними, так і негативними, і повідомляє про них вільно і відкрито (див. Додаток Б).
І нарешті, показник безумовної позитивної уваги до клієнта обчислювався за допомогою відповідної шкали Ч.Труа (див. додаток В). Процедура розподілу протоколу на фрагменти була аналогічною тій, що застосовувалась при визначенні показника емпатії: мінімальний за обсягом фрагмент складався з трьох реплік (консультант-клієнт-консультант); максимальний - чотири хвилини загальної тривалості в аудіозапису. Кожен з трьох компетентних експертів втілював свої міркування щодо кожного фрагменту у відповідному балі (від 1 до 5). Загальним показником безумовної позитивної уваги вважалось середнє: сума оцінок кожного фрагменту кожним експертом, поділена на їх кількість.
Нижче наведені фрагменти роботи досліджуваних психологів-консультантів з клієнтами, що ілюструють різні рівні прояву безумовної позитивної уваги (див. табл. 3.9). Фрагменти супроводжуються коментаріями, які обгрунтовують їх віднесення до того чи іншого рівня за Шкалою Ч. Труа.
Таблиця 3.9
Приклади оцінки фрагментів інтерв'ю за шкалою безумовної позитивної уваги
Фрагмент інтерв'юКоментаріПерший рівень прояву безумовної позитивної уваги[...] Т.: Як давно ви почали відчувати цю порожнину? Я гадаю, це було не все життя? Можливо, коли з'явилась дитина?
К.: Мабуть що...
Т.: Невже бути матір'ю для вас означає тільки відсутність нових вражень? Можна ж кудись поїхати разом з дитиною.
К.: Це все не те... Це буде не для мене, а для неї. Вона почне скиглити, вимагати уваги.
Т.: А залишити дитину комусь? [...]Цей уривок можна віднести до першого рівня (Див. Додаток В): консультант енергійно дає поради, відчуваючи себе відповідальним за клієнта і його життя, в його репліках можна відчути умовне схвалення і засудження, в залежності від того, наскільки клієнт підтримує його лінію.Другий рівень прояву безумовної позитивної уваги[...] Т.: І що далі?
К.: Я не думаю, що про це варто детально розповідати... Я вже майже шкодую, що розпочав цю розмову...
Т.: Що ще ви відчуваєте зараз? [...]Характерною ознакою другого рівня є механістичність відповідей психолога-консультанта, брак зацікавленості в тому, що повідомляє клієнт, особливо у випадках, коли йому особливо необхідне підтвердження безумовного прийняття (див. Додаток В).Третій рівень прояву безумовної позитивної уваги[...] Т.: Що викликає таке занепокоєння?
К.: Не уявляю, як я буду складати цю сесію. В голові пусто... коли все це почалось, я не ходила на заняття. Я гадаю, мені зараз краще покинути інститут.
Т.: Звісно, ти маєш право на будь-яке рішення. Однак, давай подивимось, чим ти ризикуєш, якщо просто прийдеш в інститут в день екзамену? Ти навчалась на відмінно, і дуже вірогідно, що твоя заліковка "спрацює" на тебе. А склавши сесію, ти зможеш спокійно поміркувати... [...]На цьому рівні терапевт проявляє позитивну увагу до клієнта, але все ще з відтінком власної зацікавленості, маючи чіткі уявлення про те,