Ви є тут

Формування системи моніторингу малого підприємництва органами місцевого самоврядування

Автор: 
Титаренко Олександр Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002332
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ
МОНІТОРИНГУ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ
У розд. 2 розкривається сутність системи моніторингу малих підприємств, його
теоретичні та методичні засади, структура, завдання та принципи організації,
розглядаються провідні інформаційно-аналітичні підсистеми та відповідні бази
даних, основні форми участі та застосування комп'ютерних технологій для
поліпшення взаємодії малих підприємств з відповідними структурами ОМС, правове
регулювання системи моніторингу в українському законодавстві.
Зважаючи на предмет даного дослідження, варто зафіксувати увагу саме на
системному характері моніторингових досліджень малого підприємництва. Згідно із
загальним визначенням, “система – це сукупність елементів, що знаходяться у
відносинах і зв’язках один з одним, яка утворює певну цілісність, єдність”
[206, c. 610].
Згідно із основними принципами гносеології, метод пізнання має бути домірним
предмету пізнання. Продовжуючи цей ряд, можемо стверджувати, що найбільш
ефективними будуть ті впливи, які є домірними до керованого об’єкту. Оскільки
очевидним є твердження, що місцеве самоврядування є системою, представленою в
даному випадку його органами - місцевими радами, мале підприємництво також є
системою, то вбачається науково коректним і висновок, що спосіб взаємозв’язку
між ними також має носити характер системи. Тільки моніторинг малих
підприємств, побудований і витлумачений як система, забезпечить можливість не
тільки адекватно вивчати посадовцями органів місцевого самоврядування
діяльність малих підприємств, але і здійснювати ефективні взаємовпливи між
ними. При цьому наголошуємо саме на “взаємному” характері цих впливів, оскільки
саме він, на наш погляд, забезпечить стабільний розвиток троїстої системи
“органи місцевого самоврядування – малі підприємства – громада / громадське
об’єднання підприємців”.
Практичне здійснення запропонованої концепції моніторингу економічної
діяльності малих підприємств у загальному вигляді передбачає докладне,
комплексне вивчення складної троїстої системи: органи місцевого самоврядування
– малі підприємства – територіальна громада, аспект якої представлений
громадськими об’єднаннями підприємців. Активна взаємодія учасників системи,
спрямована на поліпшення економічної ситуації, обумовлює необхідність створення
системи моніторингу малого підприємництва, побудованої на отриманні інформації,
яка виникає в процесі взаємодії учасників системи і забезпечує оптимізацію
управлінських рішень органів місцевого самоврядування.
Учасники троїстої системи – це відкриті, динамічні саморегулюючі підсистеми, що
самоорганізуються, і взаємно впливають одна на одну. Управлінські рішення
формуються на основі інформації про динаміку показників діяльності малих
підприємств, режим мінливості ринкової кон’юнктури тощо. Система функціонує за
рахунок зворотних зв’язків, завдяки яким виявляються фактори, що перешкоджають
відхиленню малих підприємств від економічно стійкого стану. Прикладом таких
зворотних зв’язків може слугувати участь малих підприємств у прийнятті рішень
органами місцевого самоврядування через участь у різноманітних форумах, нарадах
і, в таких виняткових формах негативних зворотних зв'язків, як страйки та акції
протесту.
2.1. Передумови створення системи моніторингу малого підприємництва
Сучасний стан громадянського суспільства в Україні викликає занепокоєння у
зв'язку з останніми діями влади та опозиції, регулярними відставками урядів
тощо. Однак, на нашу думку, більшою загрозою для побудови громадянського
суспільства в Україні є її економічне становище (приблизно 140 - 150-те місце в
світі за ВВП, перебування майже 80-90% населення за межею малозабезпеченості,
яка щорічно коригується Верховною Радою). На наш погляд, рівень демократизації
країн у першому наближенні можна оцінювати за показником економічного прибутку
на душу населення і різноманіттям існуючих у суспільстві політичних партій.
Неможливо користуватись проголошуваними демократичними свободами, як свідчать
висновки Світового Банку, не будучи вільними економічно, бідними.
Все це зумовлює нагальну потребу в зменшенні чисельності бідних в Україні, що є
запорукою побудови економічного фундаменту справді відкритого громадянського
суспільства. Основним напрямком поліпшення економічного становища в умовах
мізерних іноземних інвестицій, виплати величезних державних боргів та глибокої
економічної кризи може бути поширення і зміцнення малого підприємництва, у тому
числі збільшення прошарку його представників і членів їхніх родин.
Глибока економічна криза в Україні призвела до закриття багатьох великих
підприємств, їх хижацького розкрадання і розпродажу. Для більшості з
підприємств, що залишилися, є характерним неритмічний графік роботи, неповний
виробничий цикл, скорочений робочий тиждень тощо. Наприклад, Київський
мотоциклетний завод, що забезпечував у минулому весь Радянський Союз важкими
мотоциклами, особливо необхідними в сільській місцевості, сьогодні випускає
тільки запасні деталі до них і окремі партії мотоциклів (тільки за спеціальними
замовленнями). Одне з таких замовлень нещодавно надійшло з Голівуду для зйомок
художніх фільмів про Другу світову війну. Робітники цих підприємств, з одного
боку, поповнюють армію безробітних в Україні, з другого - створюють необхідні
умови для розвитку дрібнотоварного виробництва, формуючи трудові ресурси для
малого підприємництва.
В умовах різкого підвищення рівня офіційного та прихованого безробіття в
Україні підприємництво забезпечує майже єдину можливість створення нових
робочих місць, працевлаштування вільних трудових ресурсів, і насамперед молодих
людей - майбутнього Україн