Ви є тут

Естетичне виховання студентської молоді у процесі клубної роботи.

Автор: 
Максимчук Юлія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U001811
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДІАГНОСТИКА ЕФЕКТИВНОСТІ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У ПРОЦЕСІ КЛУБНОЇ РОБТИ
2.1. Критерії та показники ефективності естетичного виховання студентів у процесі клубної роботи
Естетичне виховання є тим напрямом виховної роботи, який має певні особливості, характеризується конкретним змістом, формами, способами і методами організації. Саме тому в сучасній педагогічній теорії і практиці значна увага вчених, працівників освіти приділяється розробці питань, які б дозволяли певним чином оцінити якість та результати естетичного виховання, його ефективність та вплив на становлення і розвиток таких якостей особистості, як естетичні почуття, смаки, ідеали та орієнтації.
Відомі психологи і педагоги (Л.Виготський, А.Макаренко, В.Сухомлинський, К.Ушинський) підкреслювали у своїх працях особливу роль естетичного виховання в розвитку особистості і, водночас, вказували на необхідність розробки відповідної програми і методики діагностування цього процесу [44, 135, 216, 217, 226]. Так, розмірковуючи над цим питанням, В.Сухомлинський писав: "Естетичне виховання в системі навчально-виховної роботи займає особливе місце. Воно має найтісніші зв'язки з усіма формами духовного життя особистості і колективу. Багато що залежить від самого естетичного виховання, але й воно в загальному процесі виховання всебічно розвиненої особистості залежить від багатьох факторів, умов, чинників. Ефективність, методи, прийоми, засоби естетичного виховання визначаються насамперед гармонією освіти і виховання, гармонією справжніх потреб людини, яка формується, культурою бажань, співвідношенням інтелектуального розвитку і активної діяльності, багатством моральних стосунків окремих осіб у колективі" [216: 177].
У сучасній науково-педагогічній літературі (І.Бех, В.Бутенко, М.Гальперін, З.Гінтерс, С.Гольдентріхт, О.Демянчук, Р.Дзвінка, В.Дряпіка, Л.Коваль, О.Олексюк, Г.Падалка, Л.Пєчко, О.Рудницька, С.Улонова та ін.) мають місце спроби успішного розв'язання питань діагностики рівня сформованості морально-естетичної свідомості, художньо-естетичного ставлення до дійсності і мистецтва, ціннісних орієнтацій, художніх смаків та потреб молоді [18, 33, 34, 48, 50, 59, 64, 71, 72, 101, 152, 159, 175, 187, 225]. Проте залишається ще чимало питань, недостатньо вирішених на теоретичному і практичному рівні. Це стосується такого питання, як оцінка ефективності естетичного виховання студентської молоді у процесі клубної роботи.
Проведений нами аналіз науково-педагогічних джерел, присвячений проблемі естетичного виховання студентської молоді, дозволяє зробити висновок щодо необхідності вивчення й обґрунтування на теоретичному рівні питання, пов'язаного з проведенням діагностично-оціночних операцій та визначення результативності клубної роботи у напрямі формування естетичної культури студентської молоді.
Ураховуючи зазначене вище, нами сформульовано такі завдання науково-педагогічного пошуку:
* теоретично обґрунтувати положення, що характеризують ефективність естетичного виховання студентської молоді у процесі клубної роботи;
* визначити основні критерії та показники ефективності естетичного виховання студентів вищих навчальних закладів у процесі клубної роботи.
Наукові положення, що характеризують ефективність естетичного виховання студентської молоді у процесі клубної роботи. Звернення до цього питання зумовлене декількома причинами:
1. Недостатнім висвітленням у науково-педагогічній літературі питання про ефективність естетичного виховання студентської молоді у процесі клубної роботи.
2. Важливістю осмислення естетичного виховання студентів у процесі клубної роботи у контексті освітньо-виховної діяльності сучасної вищої школи.
3. Доцільністю урахування освітньо-виховних можливостей клубної роботи як багатофункціонального педагогічного процесу.
4. Необхідністю системного охоплення складових естетичного виховання студентів у процесі клубної роботи.
У сучасній науково-педагогічній літературі висвітлюються різні думки і погляди щодо ефективності естетичного виховання студентської молоді. Складність природи цього явища, його багатоструктурність, залежність від ряду чинників зумовлює необхідність здійснення такого наукового аналізу, який би враховував накопичений у попередні роки теоретичний досвід. На основі вивчення зазначеного питання нами виділено положення, що характеризують ефективність естетичного виховання студентської молоді (рис. 2.1).
Прийняття конкретних рішень у системі освіти і виховання має спиратися на наукові положення, в яких знаходять певне відображення закономірності досліджуваного процесу. До таких положень ми відносимо передусім ті, що висвітлені у працях філософів (В.Абрамов, Л.Антонова, Г.Апресян, М.Афасижев, Ж.Бартанова, В.Біблер, Ю.Борєв, В.Василенко, Н.Гнасевич, Н.Киященко, Н.Красноярова, В.Крутоус, Л.Левчук та ін.). У їх працях є спроба визначити сутність естетичного виховання, а також найважливіші параметри його ефективності [1, 4, 7, 8, 11, 15, 19, 23, 38, 39, 49, 53, 69, 92, 95, 116, 119, 129].

Філософські положення:
Естетичне виховання є основою соціокультурного розвитку особистостіПсихологічні положення:
Естетичне виховання робить соціокультурний досвід надбанням окремої людиниПедагогічні положення:
Естетичне виховання послідовно прилучає особистість до системи естетичних цінностейЕстетичне виховання стимулює
розвиток естетичної активності людиниЕстетичне
виховання розвиває естетичні сили і якості людини, її почуття, мислення та ін.Естетичне виховання сприяє досягненню оптимальних результатів естетичної підготовки особистостіЕстетичне виховання реалізує соціально апробовані й доцільні форми естетичного розвитку людиниЕстетичне виховання передбачає діалог і активну співпрацю учасників цього процесуЕстетичне виховання створює педагогічні умови, необхідні для естетичного розвитку особистості
Рис. 2.1. Наукові положення, що характеризують ефективність