Ви є тут

Педагогічні умови статевого виховання старших підлітків у позаурочній діяльності.

Автор: 
Василенко Оксана Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004781
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ МОДЕЛІ І ПЕДАГОГІЧНИХ
УМОВ
СТАТЕВОГО ВИХОВАННЯ СТАРШИХ ПІДЛІТКІВ
2.1 Педагогічна модель статевого виховання старших підлітків
у позаурочній діяльності
Недостатній рівень статево-просвітницької діяльності серед учнівської молоді
зумовлений непідготовленістю вчителя до виховання у хлопчиків та дівчаток
культури статевої поведінки, виконання статевих ролей. Адже не секрет, що
статева просвіта учнів не отримує належного педагогічного спрямування, що
призводить до формування низького рівня статевої вихованості школяра, тому
молодь і вступає у доросле самостійне життя людьми неосвіченими з циих питань.
Для уникнення таких проблем потрібно організувати процес статевого виховання
дитини упродовж усіх його років навчання в школі, що може бути реалізованим
тільки за умови систематичної науково-організованої виховної роботи, проведення
спеціальних науково обгрунтованих навчальних занять, які б сприяли вихованню у
старших підлітків як загальної, так і статевої культури.
Для цього необхідна відповідна модель статевого виховання школярів на всіх
етапах їхнього навчання в загальноосвітньому навчальному закладі. При наявності
такої моделі виховний процес стає впорядкованим і здатним до реального
управління ним, а його ефективність забезпечується за певних умов. Тому
дослідно-експериментальна робота мала за мету розробити загальну програму
статевого виховання старших підлітків, яка б включала в себе мету, завдання,
зміст курсу „Моє здоров’я (статеве виховання)” для учнів 7-9 класів, форми і
методи та згідно з нею розкрити технологію проведення виховної діяльності,
експериментально апробувати її, виявити умови ефективності.
Отже, впровадження програми курсу може бути реалізоване через створення
педагогічної моделі статевого виховання старших підлітків у позаурочній
діяльності. Щоб створити педагогічну модель зі статевого виховання школярів
слід розібратися, насамперед, що таке „модель”, „педагогічна модель” і,
виходячи з цього, „педагогічне моделювання”.
Отже, великий тлумачний словник „модель” розглядає як зразок якого-небудь
нового виробу; взірцевий примірник або зразок з якого знімається форма для
відливання або відтворення в іншому матеріалі [46]. Звідси випливає, що
педагогічна модель – це сукупність структурних компонентів, які виконують
специфічні функції і перебувають у постійному взаємозв’язку.
Створення моделі статевого виховання учнів старшого підліткового періоду є
дієвим засобом перевірки доцільності й необхідності тих чи інших форм та видів
виховної діяльності, засобів, методів навчання і виховання.
Розробці конкретної програми курсу зі статевого виховання школярів передує етап
моделювання.
У загальному під моделюванням розуміють опосередкований метод наукового
дослідження об’єктів пізнання (безпосереднє вивчення яких з певних причин
неможливе) шляхом дослідження моделі для визначення або уточнення характеристик
існуючих чи нових об’єктів. А педагогічне моделювання передбачає створення
словесних або понятійних моделей об’єктів, стосовно яких здійснюються активні
дії [100].
Матеріалом для моделювання змісту виховної діяльності виступає інформація,
здобута завдяки попередній психолого-педагогічній діагностиці рівня статевої
вихованості школяра. Педагогічне моделювання організації статевого виховання і
формування високого рівня статевої вихованості старших підлітків, як
підтверджують результати дослідження, не буде ефективним без урахування
внутрішніх і зовнішніх чинників стимулювання цього процесу. Внутрішні чинники
пов’язані з особистістю школяра. Вони характеризуються тим, в якій мірі у
процесі виховної діяльності задовольняються потреби, інтереси особистості, її
життєві плани, переконання, ідеали тощо. Як показали наші дослідження,
характерною особливістю суб’єктивних факторів є те, що вони не сталі, а
постійно змінюються. Одні зникають, інші, навпаки, розширюються і посилюють
свою активність.
Формування високого рівня статевої вихованості старших підлітків проходить під
впливом перш за все зовнішніх чинників. До зовнішніх чинників, що сприяють
статевому вихованню учня, належить насамперед зміст матеріалу в діючих
програмах [184,185]. Саме він сприяє частковому розвитку допитливості,
самостійності, задовольняє потреби та інтереси особистості.
Схематично взаємозв’язок і взаємообумовленість структурних елементів
педагогічної моделі статевого виховання старших підлітків у позаурочній
діяльності зображено на рис. 2.1.
Основними компонентами педагогічної моделі статевого виховання старших
підлітків виділено:
мета статевого виховання школярів;
принципи статевого виховання, що відображають загальні закономірності виховного
процесу і визначають вимоги до змісту організації та методів процесу статевого
виховання підлітків;
педагогічні умови, що забезпечують ефективне формування статево вихованої
особистості;
форми, методи та засоби організації статевого виховання школярів;
результат організації статевого виховання учнів.
У процесі моделювання змісту та форм організації статевого виховання школярів
ми дотримувались наступних вимог:
• до розробки програми залучали самих учнів, стимулюючи їх до внесення
пропозицій;
• форми діяльності будували в логічній послідовності; значне місце у програмі
статевого виховання відведено індивідуальній та груповій формам;
• створення моделі статевого виховання учнів передбачало дотримання таких
принципів виховання, як поєднання педагогічного керівництва організації
статевого виховання з розвитком ініціативи і самостійності школярів, позитивне
ставлення