Ви є тут

Національно-патріотичне виховання підлітків в умовах позашкільного навчального закладу.

Автор: 
Гавлітіна Тетяна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002201
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА
ПЕРЕВІРКА МОДЕЛІ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
ПІДЛІТКІВ В ПОЗАШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
2.1. Інноваційна діяльність позашкільних навчальних закладів

У проведенні дослідно-експериментальної роботи ми враховували, що в сучасних умовах розвитку позашкільної освіти і виховання, практична діяльність позашкільних навчальних закладів з національно-патріотичного виховання вимагає впровадження у педагогічну діяльність якісно нових методів і технологій національно-патріотичного виховання у позашкільному навчальному закладі, спрямованих на формування у підлітків свідомого творчого ставлення до суспільних норм і національних цінностей. Основу цього процесу становить інноваційна діяльність позашкільних навчальних закладів, яка характеризується новими чи адаптованими ідеями або такими діями, для яких настав час реалізації [3, с.35-36].
Нами враховувалось, що "інноваційна педагогічна діяльність має будуватися на осмисленні практичного досвіду і орієнтуватись на зміну та розвиток педагогічного процесу з метою досягнення нових і вищих результатів, формування якісно нової педагогічної практики" [57,248].
Під інноваційною діяльністю позашкільного навчального закладу ми розуміли сукупність освітньо-виховних, організаційно-педагогічних, науково-методичних та навчально-технологічних засобів зміни і розвитку процесу національно-патріотичного виховання підлітків, які створюють умови для розкриття їх активно-творчого потенціалу та здійснюють національно-культурне становлення свідомого патріота, здатного бачити реалії життя в країні та перетворювати свою діяльність у продукти життєтворчості.
Серед проблем позашкільної освіти та виховання, які вимагали
87
інноваційного вирішення, нами виділено:
- пріоритет національно-патріотичного виховання та реорганізація існуючих
напрямів творчості підлітків на основі інтегрально-діяльнісного підходу до діяльності освітньо-виховних структур позашкільного навчального закладу з урахуванням поєднання сучасного рівня розвитку науки, освіти, культури, техніки, виробництва, соціальної сфери та потреб національного життя;
- поширення і впровадження інновацій у базовий зміст позашкільної освіти з метою оволодіння підлітками додатковими суспільно-гуманітарними знаннями, вміннями, навичками, засобами активно-творчої діяльності, ціннісним ставленням до свого статусу в суспільстві;
- створення умов для вільного розвитку підлітків за рахунок вдосконалення програмно-методичного забезпечення процесу національно-патріотичного виховання підлітків, вироблення в них патріотичних переконань і національного прагнення, суспільно-громадської практики;
- розробка та педагогічно обґрунтоване використання в діяльності позашкільних навчальних закладів інноваційних виховних технологій, впровадження яких давало б змогу досягти покращення рівня життєтворчості підлітків та національно-патріотичної їх вихованості;
- інтеграція позашкільних навчальних закладів і інших соціокультурних інституцій, поширення їх діяльності як культурно-дозвіллєвих комплексів, етнокультурних центрів та національного відродження, освітньо-культурних округів.
Розпочинаючи дослідно-експериментальну роботу з національно-патріотичного виховання підлітків у позашкільних навчальних закладах нами враховано, що це складне і багатогранне явище, яке вимагає створення цілісної системи інноваційної діяльності у проведенні локальних змін в організації всього життя колективу підлітків позашкільного навчального закладу; модульних нововведень, які відносяться до однієї групи підлітків; системних перетворень, які охоплювали весь позашкільний навчальний заклад [286,15].
У програму дослідно-експериментальної роботи на формувальному етапі
88
експерименту входила розробка інновацій, які передбачали здійснення цілеспрямованих змін у організації національно-патріотичного виховання підлітків, спрямованих на перетворення компонентів педагогічного процесу в позашкільному навчальному закладі та функціонування освітньо-виховних структур в ньому. Інноваційна діяльність позашкільного навчального закладу спрямовувалася нами на відбір нових та вдосконалення дидактичних, виховних, організаційних систем, їх компонентів, аспектів, технологій, впровадження яких дало можливість досягти покращення національно-патріотичного виховання підлітків та його результатів.
Поділяючи погляди науковців І.Беха [9-10], Т.Дем'янюк [50-52], І.Дичківської [57], О.Киричука [89] та педагогів-новаторів М.Гузика [44], О.Захаренко [72], ми розглядали інноваційну діяльність педагогічних колективів позашкільних навчальних закладів як цілеспрямований процес часткових змін у національно-патріотичному вихованні, які ведуть до модифікації його цілей і появи нових технологій і моделей.
Відповідно до цього інноваційна діяльність в позашкільному навчальному закладі включала функціонування виділених нами складників психолого-педагогічної системи:
- розвиток-саморозвиток підлітка, що передбачає організацію сприятливого енергоінформаційного простору для розвитку потенційних його можливостей, стимулювання інтелектуально-пізнавальної, активно-творчої національно-патріотичної, ціннісно-орієнтаційної діяльності;
- його виховання-самовиховання, що забезпечує виховання свободи особистості, створення умов для її самовираження і самоствердження;
- освіта-самоосвіта - це педагогічна підтримка у навчально-пізнавальній діяльності національно-патріотичного характеру, постійне включення підлітків у процес засвоєння суспільно-гуманітарних знань, які вони відтворюють в конкретній ситуації.
Дослідно-експериментальною роботою передбачались пошук, розробка та введення інновацій у процес національно-патріотичного виховання підлітків, який
89
здійснювався шляхом: переосмислення і переоцінки власного досвіду; створення нових м