Ви є тут

Виховання здорового способу життя старшокласників у процесі навчально-виховної діяльності загальноосвітніх шкіл Автономної Республіки Крим.

Автор: 
Гавриленко Юлія Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005253
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИХОВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ
ЗАГАЛЬНО-ОСВІТНІХ ШКІЛ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА
ЇХ ЕФЕКТИВНОСТІ
2.1. Особливості навчально-виховної діяльності загальноосвітніх шкіл Автономної
Республіки Крим щодо збереження здоров'я старшокласників
2.1.1. Зміст і методи діагностики виховання здорового способу життя
Створення цілісної системи виховання здорового способу життя учнів зумовлює
необхідність взаємної координації діяльності різних структурних підрозділів:
загальноосвітніх шкіл, позашкільних закладів, особливо екологічної і
туристичної спрямованості, громадських організацій, діяльність яких спрямована
на виховання здорового способу життя, сім'ї, соціальних служб і закладів
охорони здоров’я. Окрім того, використовуються інші механізми реалізації цього
завдання – організація літнього й канікулярного оздоровлення старшокласників,
навчання батьків і педагогів умінню формувати в учнів уявлення про здоровий
спосіб життя, створення системи психологічної допомоги неповнолітнім.
Виховна робота в закладах освіти автономії проводиться з урахуванням таких
особливостей:
- унікальна природа;
- автономія в адміністративній структурі України;
- прикордонна зона;
- багатонаціональне та багатоконфесіональне населення;
- велика історико-культурна спадщина.
У закладах освіти Криму широко використовується варіативна частина шкільної
програми, зокрема викладання валеології та «Основ здоров’я», факультативні
курси «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України
щодо здорового способу життя», «Школа здоров’я», «Школа проти СНІДу» та інші.
Обов’язковим елементом оцінки діяльності класного керівника є організація
проведення класних годин, днів здоров’я, позакласних заходів (КВЗ, конкурсів
малюнків, антиреклам «За здоровий спосіб життя» тощо). У виховній роботі
вчителі висувають вимоги для залучення старшокласників до учнівського
самоврядування, учнівських конференцій, дебатів, круглих столів, спортивних
змагань та екологічних проектів, конкурсів художньої самодіяльності,
агітбригад, постановки сценічних вистав, заходів до Всесвітнього дня боротьби
зі СНІДом, Дня пам’яті жертв СНІДу, Всесвітнього дня боротьби з курінням тощо.
Позитивні результати дає спільна робота закладів освіти й органів охорони
здоров’я. Так, у 1999 році спільним наказом Міністерств освіти та охорони
здоров’я Автономної Республіки Крим «Про заходи з пропаганди здорового способу
життя» затверджено програму етично-статевого виховання дітей і підлітків «Моє
здоров’я», що пройшла апробацію в 6 районах Криму й рекомендована для роботи в
усіх регіонах. Велика увага при організації спільної роботи приділяється
посиленню взаємодії педагогічного й медичного персоналу з корекції стану
здоров’я дітей, дотриманню санітарно-гігієнічних норм, проведенню
лікувально-профілактичних заходів, організації роботи спеціальних фізкультурних
груп для дітей з ослабленим здоров’ям.
З урахуванням особливостей різних районів Криму розробляються програми,
спрямовані на поліпшення фізичного, психічного і соціального здоров’я дітей.
Прикладом реалізації таких підходів стала програма фізичної реабілітації, що
здійснювалася спільно з лікарською амбулаторією, загальноосвітньою школою та
КСП «Батьківщина» в селі Лобаново Джанкойського району. Реалізація програми
«Кроки назустріч» дозволяє щорічно оздоровити 150-200 школярів. Завдяки
взаємодії школи й фельдшерсько-акушерського пункту здійснюється раннє виявлення
плоскостопості та сколіозу в дітей, профілактика наркоманії, токсикоманії й
алкоголізму, відроджуються традиції проведення народних свят, використовуються
екологічно чисті та біологічно нешкідливі (гомеопатія, фізіотерапія, масаж,
дієтичне харчування, рефлексотерапія, психотерапія тощо.) способи дії.
Активізація спільної роботи викликала до життя необхідність проведення
огляду-конкурсу на кращу організацію оздоровчої роботи, санітарно-гігієнічного
виховання, формування здорового способу життя в закладах освіти Автономної
Республіки Крим. Адміністраціями шкіл і медичними працівниками проаналізовано
організацію режиму праці та відпочинку учнів, створено умови для роботи, які
забезпечують високу працездатність протягом навчальних занять, дозволяють
уникнути стомлення й перевтоми. Тому особлива увага приділяється тривалості
уроку, навчального дня та навчального тижня, доцільній організації структури
уроку, розкладу уроків, організації перерв, іспитів, суспільно-корисній праці,
роботі по самообслуговуванню й організації проведення канікул.
Починаючи з 2000-2001 навчального року в огляді-конкурсі беруть участь не
тільки загальноосвітні школи, але й санаторні школи-інтернати, гімназії,
дошкільні та позашкільні заклади.
Одним із переможців огляду стала Ливадійська санаторна школа-інтернат, яка є
унікальним медико-педагогічним закладом у системі освіти Криму. Навчальний
процес у ній здійснюється під час оздоровлення і лікування дітей і підлітків,
хворих на неспецифічні захворювання легенів, ускладнених алергічною патологією.
Особлива увага в системі лікувально-оздоровчих заходів приділяється
використанню сприятливих природних чинників. Поєднання лікувального гірського й
морського повітря дозволяє досягти значного поліпшення стану здоров’я учнів.
Кліматотерапія є основним лікувально-оздоровчим методом у реабілітації здоров’я
учнів. Передбачено перебування на повітрі протягом 3,5 годин на добу (ранкова
гігієнічна гімнастика, що проводиться на відкритому повітрі, велика перерва,
суспільно-корисна праця на території інтернату). Дотримання режиму дня
контролюється спільно медич