Ви є тут

Філософсько-релігієзнавче осмислення космологічних уявлень представників східної патристики.

Автор: 
Литвиненко Лариса Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001330
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОЦЕС СТАНОВЛЕННЯ КОСМОЛОГІЧНИХ УЯВЛЕНЬ
Відсутність розуміння особливостей та закономірностей становлення явища часто унеможливлює й адекватне усвідомлення його сучасного стану. Наприклад, вітчизняний науковець Я.Тарароєв переконливо довів, що "Основні ідеї космології обумовлені попереднім розвитком космологічних знань" [207; 11]. Зрозуміло, що з'ясування та висвітлення всіх перипетій еволюції космологічного знання виходить далеко за межі даного дисертаційного дослідження і, маючи власну наукову цінність, заслуговує на окремі студії. Водночас, повністю уникнути історико-філософського екскурсу, на думку автора, також не можливо. Отже, видається доцільним зупинитися на наріжних етапах еволюції космологічних уявлень, бо як слушно висловився А.Турсунов: "З філософської точки зору заслуговує на увагу не лише кінцевий результат людського мислення, але й сам процес мислення, шляхи та засоби отримання нового знання. Інакше кажучи, важливо не лише те, що одержано або створено, але й те, як до цього додумалися люди" [221; 11].
Проблемам становлення космологічного знання присвячено чимало ґрунтовних досліджень як зарубіжних, так й вітчизняних учених. Як вже зазначалось у першому розділі, найбільш повно загальна картина зародження та еволюції космології висвітлена в роботах А.Турсунова [221], А.Павленка [165], Я.Тарароєва [207], Дж.Уітроу [225], Ч.Хаммеля [247], Ю.Кімелєва [101] та Н.Полякової [101], які не лише висвітлили окремі космологічні концепції, що мали місце на різних історичних етапах, але й простежили внутрішню логіку та закономірності розвитку космологічної думки, розкривши характер її ідейного зв'язку з міфологією, релігією та філософією. Критично розглянувши роботи цих та інших, зокрема й вітчизняних учених, автор даного дисертаційного дослідження вважає цілком обґрунтованим підхід, запропонований А.Турсуновим, відповідно до якого в історії розвитку космологічних уявлень від давнини до сьогодення припустимо виділяти такі етапи: міфологічна космологія, натурфілософська космологія, наукова космологія. Водночас заслуговує на увагу й оригінальний підхід, запропонований українським дослідником Я.Тарароєвим, який для висвітлення процесу становлення космологічних уявлень людства пропонує застосовувати поняття "космологічної матриці": "Чарунки цієї матриці визначають "космологічні парадигми", які є уявленнями про Всесвіт, що відрізняються одне від одного за основними фундаментальними характеристиками" [207; 11]. Причому, "В основу першої чарунки покладено найбільш просте розуміння Всесвіту. Надалі, при переході до наступної чарунки це розуміння ускладнюється, тобто спостерігається процес "розгортання" цих понять, розкриття їхнього змісту, якому можна поставити у відповідність "наповнення" змістом кожної конкретної чарунки. Це наповнення здійснюється в процесі розв'язання конкретних астрономічних і фізичних задач двома взаємозалежними засобами - емпіричним і теоретичним" [207; 6]. Розвиток космологічних уявлень таким чином "являє собою процес заповнення певних чарунок своєрідної космологічної матриці, де кожна з чарунок становить собою набір фундаментальних характеристик Всесвіту, що описують його найбільш загальні властивості в різних аспектах (просторово-часової скінченності чи нескінченності, адитивності й цілісності, просторової самодостатності й несамодостатності)" [207; 3].
Між тим, на думку автора, підходи, запропоновані А.Турсуновим та Я.Тарароєвим не заперечують один одного. Навпаки, варто розглядати становлення космологічних уявлень як процес наповнення "космологічної матриці". Або інакше кажучи, космологічна матриця виникає якраз у результаті розвитку космологічних уявлень від початкових міфологічних "космологій" до сучасної наукової космології, і фактично відображає всю сукупність й багатоманітність наріжних положень космологічних уявлень людства.
Отже, розглянемо, яким чином заповнювалася "космологічна матриця" і які космологічні уявлення були притаманні людству на різних етапах історичного розвитку, а головне - з'ясуємо закономірності становлення космологічних уявлень та їхній зв'язок з філософським та релігійним осмисленням світу.
За влучним висловом вітчизняного науковця І.Мінакова: "Проблема виникнення світу є, певно, однією з найбільш плідних тем для філософської праці" [152; 1] і витоки космології як учення про походження, устрій та закономірності змін Всесвіту сягають сивої давнини. Навіть у хронологічно найбільш віддалених від нас епохах годі відшукати бодай одну культуру, яка б не ставила перед собою питань, пов'язаних із космологічною проблематикою, та не прагнула б дати відповідь на них.
Починаючи від піонерських праць Л.Моргана, Й.Бахофена, Ф.Мак-Леннана, Е.Тейлора, Ф.Енгельса кількість наукових робіт, присвячених дослідженню тих чи інших аспектів культури первісних суспільств, зокрема міфів та архаїчної свідомості, невпинно зростає. Причому, як зарубіжні, так й вітчизняні фахівці, до кола наукових інтересів яких входить вивчення найдавніших культур, тією чи іншою мірою у своїх творах торкаються і космогонічних поглядів, притаманних нашим далеким пращурам. Між тим, деякі дослідники вважають, що у найдавніших системах архаїчних вірувань недоцільно виділяти власне кажучи космологічні уявлення. Наприклад, відомий радянський дослідник І.Кривелєв стверджував, що "Етнографічний матеріал найбільш ранніх вірувань не свідчить про наявність у них елементів космології та космогонії" [118; 7]. Подібних поглядів дотримувався й відомий російський дослідник Є.Торчинов. Він обстоював точку зору, згідно з якою до власне космологічних варто відносити лише ті уявлення, які претендують на певну позитивність описання картини світу та його устрою. Описи світобудови, які так чи інакше наявні у різноманітних релігійних вченнях, Є.Торчинов пропонував позначати терміном "космографія" [214; 57]. На думку цього ученого, говорячи про архаїчну свідомість, недоцільно висмикувати космологічні погляди з первісного синкретизму, в якому просто неможливо прове