Ви є тут

Теоретико-методичні основи корекції рухової сфери дітей зі зниженим слухом засобами фізичного виховання

Автор: 
Ляхова Інна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3506U000060
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА СТАН КОРЕКЦІЙНОГО РОЗВИТКУ РУХОВОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ ЗІ
ЗНИЖЕНИМ СЛУХОМ ВІКОМ 7-16 РОКІВ
2.1. Організація і методика дослідження
Спеціальні дослідження, проведені в Україні за останні роки, вказують на
необхідність подолання загальноприйнятих стереотипів у розумінні проблеми
навчання та виховання дітей з особливими потребами, відходу від концентрації
уваги на ураженні.
Провідною ідеєю сучасних наукових досліджень є орієнтація на ефективне
застосування збережених систем і функцій, цілеспрямований розвиток психічних
процесів (Бондар  В.І. [87-91, 94], Засенко В.В. [233-237], Синьов В.М. [499],
Тарасун В.В. [522], Фомічова Л.І. [544-548], Хохліна О.П. [556], Шеремет М.К.
[576, 578] та ін.), мовленнєвої функції (Борщевська Л.І. [98-100], Луцько К.В.
[361], Савченко О.О. [480], Шеремет М.К. [576, 578] та ін.), рухової сфери
(Бабій І.М. [34, 35], Байкіна Н.Г. [41-44], Бєлоус Т.О. [57], Карабанов А.Г.
[257], Колишкін О.В. [277], Крет Я.В. [307], Куненко Л.О. [332], Лещій Н.П.
[349], Мутьєв А.В. [401], Сермєєев Б.В., Сермєєва І.Р., Шеремет Б.Г. [491],
Силантьєв Д.О.[496], Форостян О.І. [550] та ін.), які обумовлюють підвищення
рівня опанування знань, умінь, навичок, всебічний розвиток і відповідну
освіченість дитини з особливими потребами, її успішну інтеграцію в
суспільство.
Нові підходи до розуміння характеру порушень розвитку цих дітей потребують
суттєвого оновлення всіх компонентів сучасної освіти, проведення
широкомасштабних наукових досліджень, спрямованих на вирішення існуючих у
дефектології проблем.
Визначення загальнопедагогічних вимог щодо навчання учнів з вадами слуху в
сурдопедагогічній теорії сформульовано А.М. Гольдберг [162], де передбачено:
вивчення всіх без винятку учнів класу;
всебічне вивчення кожної дитини в різних умовах та у процесі різних видів
діяльності (навчальної, трудової, спортивної, побутової тощо);
диференційована оцінка особливостей кожного;
динамічність вивчення – розгляд виявлених особливостей розвитку, визначення тих
змін, які відбулися в дитині, встановлення впливів і причин, що породжують такі
зміни;
виявлення зони “найближчого розвитку”, тобто того, чим спроможна оволодіти
дитина за допомогою сурдопедагога;
систематичність і планомірність вивчення;
прогностичний характер вивчення на основі врахування характерних особливостей
дітей, заходів впливу, використаних до кожної дитини, та досягнутих наслідків.
Необхідність розробки теоретико-методичних основ корекції рухової сфери дітей
зі зниженим слухом засобами фізичного виховання визначається недостатньою
розробленістю цієї проблеми в сурдопедагогіці, а також важливістю її вирішення
для майбутньої професійно-трудової діяльності даної категорії осіб і подальшого
вдосконалення системи соціалізації та адаптації до сучасних умов життя, що
потребує оптимальної реалізації, розвитку та вдосконалення їх рухових
спроможностей.
У нашій науково-дослідній роботі передбачалося, що розробка та наукове
обґрунтування теоретико-методичних основ корекції рухової сфери дітей зі
зниженим слухом засобами фізичного виховання дозволить забезпечити адекватні
умови процесу фізичного виховання даної типологічної групи дітей шкільного віку
з урахуванням психофізичних особливостей їхнього розвитку; буде сприяти
поширенню і накопиченню рухового та словникового запасу й інтенсивному
формуванню знань, рухових умінь і навичок, найбільш повній реалізації
потенційних компенсаторних можливостей розвитку цих дітей у цілому; надасть
можливість суттєво нівелювати різницю між ними та дітьми, що мають збережений
слух.
Педагогічна діагностика різних видів рухових здібностей школярів зі зниженим
слухом дозволить одержати відомості про специфічні особливості розвитку рухової
сфери даної категорії дітей. Одержані дані допоможуть забезпечити
диференційований підхід до корекційно-виховного процесу з фізичного виховання
дітей зі зниженим слухом. Усе це дозволить їм успішніше інтегруватись у сучасне
суспільство, бути конкурентоспроможними на ринках праці.
Організація дослідження здійснювалася у чотири етапи впродовж 1998-2004 років.
На першому етапі дослідження (1998-1999 рр.) вивчався сучасний стан проблеми
корекції рухової сфери дітей зі зниженим слухом засобами фізичного виховання у
спеціальній науковій і науково-методичній літературі в її теоретичному і
прикладному аспектах; досвід і практика фізичного виховання даної категорії
дітей, особливості їхнього психофізичного розвитку; проводився аналіз
вищевказаних напрямків дослідження, аналізувався характер утруднень під час
проведення занять фізичної культури з дітьми зі зниженим слухом та
встановлювалися основні підходи до вирішення визначеної проблеми.
Було розроблено програму констатувального та формувального експериментів,
висунуто загальну й часткову гіпотези, сформульовано мету, об’єкт, предмет і
завдання дослідження, визначено подальші шляхи науково-дослідної роботи.
На другому етапі дослідження (1999-2000 рр.) були розроблені та теоретично
обґрунтовані концепція, методика науково-дослідної роботи; виконана основна
експериментальна частина дослідження: здійснений аналіз наявності корекції
рухової сфери дітей зі зниженим слухом віком 7-16 років засобами фізичного
виховання (констатувальний експеримент) у спеціальних школах-інтернатах
Запорізької області та м. Дніпропетровська в експериментальних і контрольних
класах, а також у загальноосвітній школі № 109 і класичному ліцеї при ЗДУ
м. Запоріжжя; виявлялися недоліки рухової сфери дітей зі зниженим слухом.
На цьому ж етапі дослідження був зроблений аналіз медичних карток випробуваних