Вы здесь

Педагогічні основи виховання в юнаків 10-11 класів цінностей здорового способу життя

Автор: 
Закопайло Сергій Анатолійович
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2003
Артикул:
0403U002755
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ 2. ЗМІСТ, ЗАСОБИ І МЕТОДИ ВИХОВАННЯ В ЮНАКІВ
10-11 КЛАСІВ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВОГО
СПОСОБУ ЖИТТЯ
2.1. Виховання у старшокласників цінностей здорового
способу життя на уроках фізичної культури...................75
2.2. Засоби і методи виховання в юнаків 10-11 класів
цінностей здорового способу життя
в процесі позакласної роботи......................................99
2.3. Виховання у старшокласників цінностей здорового
способу життя в процесі самостійних занять
фізичними вправами................................................121
2.4. Порівняльний аналіз експериментальних даних
щодо виховання в юнаків 10-11 класів цінностей
здорового способу життя..........................................141
ВИСНОВКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ..............................................154
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ................................................................156
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.............................................166
ДОДАТКИ.................................................................................187
ВСТУП
Актуальність дослідження. У сучасних умовах в Україні склалася критична ситуація із станом здоров'я підростаючого покоління. Майже 90% учнів мають відхилення у здоров'ї, понад 50% - незадовільну фізичну підготовку, близько 60% - мають низький рівень фізичного розвитку. Щороку до лав Збройних Сил України за станом здоров'я не призивається кожний четвертий юнак призовного віку ?234, с. 4?. Тим часом на необхідність збереження і зміцнення здоров'я українського народу проголошується в Конституції України, Державній програмі "Освіта" (Україна ХХІ століття), Концепції національного виховання, Національній програмі "Діти України", Цільовій комплексній програмі "Фізичне виховання - здоров'я нації" та інших директивних документах.
У наукових дослідженнях [5; 6; 143; 162; 167] відмічається, що здоров'я на 50% зумовлене способом життя. Особливої уваги щодо покращення здоров'я потребують юнаки допризовного віку, адже саме вони - майбутні захисники Батьківщини, чоловіки, батьки. Проте серед старшокласників найбільше поширені тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотиків і токсичних речовин [28; 221; 224]. Через перенавантаженість навчанням більшість учнів старших класів страждає від недостатньої рухової активності, відсутності навичок організації навчання, проведення здорового дозвілля, правильного харчування.
Останнім часом активізувалася увага вчених до дослідження питань здорового способу життя [1; 11; 50; 69; 85; 114; 123], ведеться кваліфікованіша його пропаганда у засобах масової інформації. Проте проблема покращення здоров'я підростаючого покоління залишається невирішеною. Її розв'язання у нашому суспільстві в основному покладено на вчителів фізичної культури та медиків. Але ні лікарі, ні вчителі виявляються непідготовленими до пропаганди переваг здорового способу життя і не завжди самі є у цьому позитивним прикладом. Подібна ситуація потребує змістовно продуманої цілеспрямованої роботи, спрямованої на пошук реальних і ефективних можливостей залучення молоді до здорового способу життя.
Сучасна система фізичного виховання старшокласників потребує переорієнтації з простого задоволення організму в руховій активності на вдосконалення особистості шляхом гармонійного розвитку фізичних, психічних та духовних якостей. Розв'язання цих завдань зумовлює необхідність пошуку нових напрямків роботи загальноосвітніх шкіл, спрямованих на формування в юнаків цінностей здорового способу життя. Головним є усвідомлення того, що важливе, значуще, цінне принесе учням ведення здорового способу життя. Виховання на основі цінностей - це провідний шлях формування особистості юнака, його духовного світу. Ціннісне виховання значно підвищує ефективність виховної роботи школи. Цінності стають виховним фактором завдяки тому, що перетворюються у внутрішні спонуки (мотиви) поведінки особистості [36, с. 6]. На сучасному етапі це є об'єктивною необхідністю, оскільки саме їх усвідомлення допоможе спрямувати старшокласників на правильну організацію власного життя, забезпечить їхній гармонійний розвиток, єдність фізичних, психічних і духовних потреб особистості.
Окремі аспекти формування культури здоров'я та здорового способу життя певним чином розроблені у методичній літературі [5; 6; 11; 14; 59; 112; 143]. Першими дослідниками проблеми здоров'я вважаються Гіппократ та Ібн Сіна (Авіценна) [50, с. 11-14]. Ними розроблені рекомендації щодо застосування фізичних вправ, дотримання дієти, проведення масажу, дихальної гімнастики. У подальшому питання зміцнення здоров'я і формування здорового способу життя розглядалося О.Д.Бутовським, І.В.Давидовським, П.Ф.Лесгафтом, І.І.Мечниковим. У наступні роки питання здоров'я та здорового способу життя досить детально досліджувалося М.М.Амосовим, Г.Л.Апанасенком, Е.К.Васильєвою, В.П.Войтенком, О.Р.Довженком, А.В.Ільїним, М.І.Калинським, В.І.Климовою, В.М.Сидоровим, О.Г.Сухарєвим. Зокрема, Г.І.Царегородцев вказує, що "здоров'я - це стан оптимального функціонування організму, який дозволяє йому найкраще виконувати свої видоспецифічні, соціальні функції" [230, с. 9]. Всесвітня Організація Охорони Здоров'я (ВООЗ) визначає здоров'я, як "стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби чи фізичних вад" ?50, с. 34?.
Велика група вченених (Т.Є.Авєріна, Г.Л.Апанасенко, В.П.Войтенко, М.А.Сулиця, В.Н.Дзяка, В.С.Лозинський, А.І.Попова, І.В.Поташнюк, Г.Н.Сердюковська, О.Г.Сухарєв та ін.) розглядають у своїх працях стан здоров'я молоді, основні фактори виникнення захворювань, пропонують методики щодо організації трудової та навчальної діяльності, гігієнічного виховання, проведення активного дозвілля, раціонального харчування, фізичної активності, занять спортом, відмови від шкідливих звичок, піднімають проблеми молодої сім'ї. В.Н.Васильєв, А.Дубенчук, А.П.Козін, Е.М.Рутман розглядають залежність стану здоров'я молоді від нервових переживань, стресових ситуацій, афектів, екстремальних умов тощо.